Grønne planter er mer og mer populært.
Ville bli blomsterdekoratør
Det er mange barn som drømmer om å bli noe helt spesielt når de blir store. For Martine Heiaas Nitteberg var saken klar allerede som 9-åring. Hun skulle bli blomsterdekoratør. Den saken var klar.
– Det startet med at jeg fikk lov til være med å lage dekorasjoner i en butikk hvor jeg kjente en som jobbet. Da var jeg som sagt bare 9 år gammel, men du verden så spennende det var. Der og da bestemte jeg meg for hva jeg skulle bli når jeg ble voksen. Og det var ikke bare en drøm. Da jeg gikk på ungdomsskolen var jeg fast bestemt på det samme, og da jeg tippet videregående var det form og farge og linjene som førte meg videre inn i blomsterdekoratøryrket som gjaldt.
– Og her står jeg, sier hun smilende.
Høsten har sine egne planter, og krysantemum går ikke av mote.
Etter fire års utdannelse bar det rett ut i yrkeslivet og i dag betjener hun blomsterbutikken til Mester Grønn på Vestby storsenter. Når Vestby Nytt blander seg inn i jobben med å lage en vakker rosebukett med grønt tilbehør til en ganske så ung herremann, er det tydelig at ingen ting overlates til tilfeldighetene.
Kunden er da også særs fornøyd når han kommer for å hente buketten, som selvfølgelig på en fredag er til konen i huset. Han smiler fornøyd når han rusler ut av forretningen med buketten i begge hender.
– Jeg arbeider med noe som er levende, og jeg arbeider i et gammelt yrke. Jeg får lov til å være kreativ og det er et yrke som følger mennesker fra vogge til grav. Det er sesonger og det er utfordringer i forhold til stemning og begivenheter. Det dåp, det er bryllup og det er selvsagt begravelser. Alt har sin utfordring og ingen dag er lik, forteller Martine.
– Og så må vi følge trender. Ikke minst når det gjelder farger. Det skjer mye på nettet vi må følge med på, og det er mange som setter en slags standard for hva som er “in” i tiden også når det gjelder blomster. Enten det er influencere eller interiørdesignere. Vi må som mange andre bransjer følge med på hva som er mote. Det gjelder i stor grad også for blomster.
– Når det styles et hjem er planter og blomster en viktig faktor. Det har vært et solid oppsving for grønne planter for eksempel, og når noen viktighetspersoner fronter ulike trender innenfor vår bransje, løper ofte mange etter. Da må vi som butikk være på tå hev og levere det kunden ønsker seg. Det er liksom ikke så hot med grennellik, hvite liljer og brudeslør lenger.
– På den annen side hører kunder ofte på råd som vi gir i butikken. Selv om de kanskje vet hva de vil. God kommunikasjon er viktig her som mange andre steder. Mange vet jo godt hvordan de skal pynte med blomster og har sine favoritter, men ikke alle er like gode på jord og gjødsling, og hvordan de skal få blomstene til å leve noen dager ekstra. For ikke å snakke om omplanting og hvordan blomstene skal skjæres når de settes i en vase. Der er råd fra oss gode å ta med seg, og som settes pris på.
Martine forteller at hennes bransje har vært heldige under koronatiden. Folk har vært mye hjemme, og de har brukt både tid og penger på å pynte opp egen bolig. Da er selvsagt planter og blomster en viktig faktor.
– Vi er heller ikke i konkurranse med svenskehandel, og det er ikke mange som kjøper planter på nettet. Derfor har vi hatt gode tider de siste årene, forteller hun.
Når vi spør om hva kundene etterspør, svarer hun at kunder flest ønsker seg farger. Vakre, glade farger.
– Selv for kondolansebuketter merker vi en trend hvor farger er mer akseptert enn tidligere
Og så er vi ikke så sesongbetont som tidligere. Mange blomster er å få store deler av året, selv om vi nå har høstblomster som solsikke og georginer. Disse er fortsatt sesongblomster.
Hvis du skal gi noen råd til en som skal lage en vakker bukett hjemme på kjøkkenbenken?
– Da må det først og fremt bli å holde seg innenfor samme farge-valør. Gjerne en stor blomst omkranset av mindre blomster og noe vakkert grønt som en kontrast. Hver blomst må få komme til sin rett, og det er viktig å snitte skikkelig. Ikke bruk papirsaksa. Fram med en skarp kniv og skråskjær snittet. Inne i stilken sitter det mange bitte små rør som skal suge vannet til seg, og dersom disse skades ved at stilken klemmes, eller får stygge rift eller på annen måte ødelegges, får ikke blomstene nok vann og dør tidligere.
– Og husk at blomster er ferskvare. Setter du melken på kjøkkenbordet natta over kan den fort bli ødelagt. Setter du blomstene inn på et kaldt rom om natten varer de mye lenger enn om de står ved panelovnen eller rett i sola. Blomster trenger også å hvile, og det får de i et kjølig rom om natten.
– Hva trives du best med å lage?
Martine smiler og drar litt på det før hun svarer.
– Må innrømme at jeg trives med sorgbuketter. Det blir ofte veldig personlig. Jeg synes det gir flest utfordringer. På en bårebukett forsøker jeg både å ta hensyn til hvilke person som er gått bort, og litt til omgivelsene i rommet kisten står i. Det gir meg mange utfordringer som jeg trives å jobbe med. Men også her er kommunikasjon viktig.
Martine innrømmer å være glad i friske farge, men innrømme samtidig at friske farger kan være så mangt. Folk opplever også farger forskjellig, og på nytt gjentar hun hvor viktig det er med kommunikasjon.
Wilhelm Skretting får hjelp av Martine til å lage en bukett.
– En leveranse til en begivenhet på NMBU for en tid tilbake ble litt for frisk og jobben måtte gjøre på nytt, forteller hun med en liten latter. – Slike ting skjer.
Martine blir avbrutt av utplasserte Wilhelm Skretting som er med i et Ung jobb prosjekt. Han er i ferd med å lage en grønn bukett og ser både stolt og spørrende ut.
– Den er feil vei. Sånn ja.
– Og så renser du 1/3 av kvisten for blader, da blir det bra.
– Her har du fordelt det fint. Litt høyere i midten kanskje så får du en fin bue.
– Sånn ja. Bra!
Wilhelm ser fornøyd på buketten og rusler til den andre enden av lokalet.
– Vi ser en klar utvikling hvor flere og flere setter pris på blomster. Også blant de unge. Mange kjøper en bukett også til seg selv. Ikke bare til kjæresten.
Hun blir litt svart i øynene når vi spør om hva hun mener om kvaliteten på blomster folk kjøper i dagligvarebutikker.
– Det er sørgelige greier. For det første står de gjerne i nærheten av frukt, som er synd i seg selv, og for det andre står det ofte utenfor i solsteika uten stell. Mange butikker har heller ikke kjølerom nok for å lagre blomstene om natten, og det sier seg selv at kvaliteten er langt dårligere enn i en fagbutikk som oss.
– Egentlig er det ikke så lite ødeleggende for bransjen. Når vi vet at å dyrke fram planter ofte tar flere år, det er et sårbart produkt, og det sier det seg selv at det er en vare ikke hvem som helst kan selge.
– For meg er håndverket mitt det viktigst. Jeg henter inspirasjon der det er å hente. Ofte fra Asia og kanskje særlig Japan. Vi er på blomsterfestivaler og forsøker å lære nye ting hele tiden. Oppgavene er mange og spennende, og det er sjelden to buketter er helt like.
– Og det er sjelden vi står fast. Egentlig er det bare å ringe. Vi skal love deg en vakker bukett, avslutter Martine med et godt smil.
Martine stortrives som blomster-dekoratør.