Mange hadde takket ja til tilbudet om sykkelsjekk og skifte av piggdekk i forkant av denne tirsdagen. Med gratis sykkelsjekk, hjelp til dekkskift, inspirasjonsforedrag, samt gratis kaffe/te og boller, fylles rommet raskt av ivrige syklister. De står i kø fra inngangsdøra og hele veien langs den opp­stiplete stripen inn i et rom som summer av aktivitet. Ås sykkelreparasjon, Sykkolog.no, G-Sport Vinterbro, Syklistenes Lands­forening og Follo Sykkelklubb står klare for å yte best mulig sykkel­service. Nyttig utstyr til vintersykling står blant annet Sykkolog.no for. Tidligere i høst har Ås kommune delt ut gratis piggdekk til 105 påmeldte ­personer.

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

Sparebank1
ANNONSE

Varaordføreren i sykkel-køen

Varaordføreren i Ås, Martin ­Løken har stilt seg i køen av vinter­syklister. Tre sykkel­ønsker håper han å få oppfylt i dag. For det første har han et ødelagt sykkelkjede som må repareres. Deretter må han få satt på sykkel­støtte, og sist, men ikke minst må han få skiftet til piggdekk. Vara­ordføreren fra Miljøpartiet de grønne har nemlig solgt bilen sin og må sykle de 3,2 km han har til Ås, uansett vær og årstid. – Dette er selvpålagt tvang, forteller han. Han innrømmer at det er fristende å bruke bil, det er mest kom­fortabelt. Men som varaordfører vil han gjøre det lettere for folk å velge sykkel.
– Det ligger stor samfunnsnytte i det å sykle, både når det gjelder miljø og helse. Men det er også viktig å bruke sykkelhjem og gode sykkellys, sier varaordføreren. Selv er han til daglig student ved NMBU, institutt for by- og regionplanlegging. – Syklistene er heltene, sier han entusiastisk og forklarer at de som sykler har bedre livskvalitet og er lykkeligere enn de som ikke gjør det. – I følge Helsedirektoratet er helsegevinsten for sykling 26 kroner pr kilometer. Ås kommune har nettopp vedtatt en sentrumsplan som legger opp til et helt nytt sykkel­nett i sentrum, sier varaordføreren. Han vil i tillegg jobbe for at det på sikt skal komme en sammenhengende sykkelvei fra nord til sør gjennom hele Follo.

Ås som sykkelby

Neste person ut er miljøråd­giveren i Ås kommune, Siri Gilbert. Hun har jobbet med strategi og tiltaksplan for sykling og gange i kommunen. – Disse planene er politisk vedtatt, forklarer hun. Den elektroniske sykkeltelleren som ble satt opp i Ås sentrum tidligere i vår, viser at det passerer mellom 1500 og 1700 syklister der daglig. – Dette er blitt til fordi Ås kommune er valgt ut som Sykkel­by i et samarbeid med ­Statens vegvesen og Akershus fylkeskommune. Kommunen satser på sykling og gange, og har høye ambisjoner om at flere skal sykle. Derfor får Ås kommune faglig bistand og økonomisk støtte i dette samarbeidet, sier Siri.
– Mange føler at det er tryggere å sykle med piggdekk enn å gå til fots, presiserer hun, og slår dermed et slag for vintersykkelen. Målet er at de som sykler i Ås skal kunne gjøre det over lengre strekninger og større deler av året, oppsummerer miljørådgiveren. Siri Gilbert har med seg Lena Marie Kjøbli som er miljøkoordinator ved NMBU, Audun Randen Johnsen er Energi- og klimarådgiver i Naturvernforbundet, og Bente N. Sperlin er folkehelsekoordinator i Ås kommune. Sistnevnte legger vekt på folkehelseperspektivet ved det å sykle, samt at det skal være trygt å sykle om vinteren, feks at veiene har god belysning og at det måkes og strøs.

Vintersykling

Akershus fylkeskommune er hoved­sponsor for Vintersykkel­festen. Både NMBU, Naturvernstudentene NMBU, Ås kommune, Naturvernforbundet, Syklistenes Landsforening og Follo sykkelklubb står bak arrangementet. Dagen er inndelt i to ettermiddagsøkter. Noen har forhånds­bestilt piggdekk, andre har med seg egne piggdekk og atter andre skal bare sjekke sykkelen. Hver av de to bolkene starter med at arrangørene presenterer seg. Nyvalgt varaordfører i Ås kommune, Martin Løken fra MDG holder innledningsappell. Deretter kommer det inspirasjonsforedrag og praktiske råd og tips om utstyr til vintersykling, samtidig som alle fritt kan forsyne seg av boller, te og kaffe. Tilhørerne får informasjon om vedlikehold av sykkelen og om trygge sykkelveier. Godt utstyr, med refleksvest og ­sidelys på sykkelen er svært viktig. Det er ikke lov å bruke hodelykt. Lyset skal være fast på sykkelen. Ås kommune deler ut gratis sykkellys, for å sikre at vintersyklistene synes i mørket. Daniel ­Zonneveldt fra Ås sykkelreparasjon presenterer og forklarer fra scenen hvordan vi skifter til piggdekk. Han har også sin egen facebook-side som viser dette.

Tilbake til sykkel-køen og sykkologen

Deretter treffer jeg på en hyggelig dansk student i sykkelkøen. Sigrid Kjær har bodd i Ås de ­siste 9 mnd. Hun har beholdt sommersykkelen sin som hun brukte i København, men hun bor nå 3 km fra NMBU og er avhengig av å bruke sykkel hele året. Like før hun ankom Vitenparken i dag kjøpte hun både ny sykkel og nytt piggdekk . Hun innrømmer at hun ikke har syklet på vinterføre før, heller ikke med piggdekk.

Lengre inne i salen er Syk­kolog Thomas Andersen i full sving med skifte av piggdekk, og han jobber iherdig. Nå er det Anneli Rystad Aune, også hun student ved NMBU, som skal få hjelp. Hun har kjøpt et piggdekk med 240 pigger, men Andersen forteller at jo flere pigger det er på dekket, jo tryggere er det. – Så kjøp gjerne et dekk med 400 pigger for å få full sikkerhet, oppfordrer han. – Et piggdekk slites også mindre enn et sommerdekk og kan vare i 8-10 år, sier Andersen. For 3 år siden skiftet han til det nye firmanavnet «Sykkolog.no». Han driver med sykkel på helårsbasis og jobber i halv stilling på en skole i Ås ved siden av.
– Dette med sykkel tar mer og mer tid, innrømmer Andersen. Han legger siste hånd på sykkelen til Anneli. Med tålmodig venting, er sykkelen hennes nå klar til å ­brukes på vinterveiene i Ås.