De to interiørarkitektene som tilbyr dette, holder til på Tegnestua eller Showrommet sitt i Son. De driver firmaet «D å BO» sammen, med sine 50% andeler hver. Marianne Hafskjold og Siv Strandvik heter de og sprudler av humør, ideer og arbeidsglede. «En god plan er halve jobben», er hovedmottoet deres. Det starter med en gratis, uforpliktende befaring hjemme hos kunden. Deretter følger prosessen i flere trinn. Målet deres er at kunden skal være 100% fornøyd med jobben og tilslutt kunne utbryte; WOW – sååå fint det ble!
Kundene har vært trofaste helt siden Marianne startet enkeltmannsforetaket sitt i 2003. Med voksende kundemasse, ble «D å BO» omgjort til AS i 2007 og et par år senere flyttet firmaet til Son. Partneren Siv kom inn og ble medansvarlig i 2010. De to jobber hver for seg som likeverdige partnere, men passer også sammen som «hånd i hanske» eller «fot i hose» som de selv skriver på nettsiden deres. De har «arbeidsplass» over hele Østlandet, og tar også imot oppdrag eller fjernjobbing fra lengst i nord til helt sør. «Totalt jobber vi ca 80% opp mot private og ca 20% opp mot bedrifter», forteller de to interiørarkitektene.
En god plan for vanlige folk
«Det viktigste for oss er å lytte til kundens ønsker, krav, behov, stil og smak», sier Siv og Marianne. De tilbyr profesjonell bistand, leverer komplette interiørløsninger eller bare tips og råd. Målet er å gjøre en bolig eller arbeidsplass bedre. De legger vekt på at tjenesten de tilbyr kundene ikke skal koste for mye. «Dette skal være for vanlige folk», presiserer de. «Penger har en tendens til styre mye i dag. Det å pusse opp er dyrt. Kunden velger ofte ut fra pris. Vi tilpasser løsningene etter budsjettet og lar de som kan det, gjøre det!»
De utarbeider og gjennomgår grundig «Prosjektmappen» sammen med kunden. Mappen inneholder alle detaljer som trengs for å gjennomføre oppussingen og består av egne tegninger, farge- og materiell plansjer, prosjektbilder og utførlig praktisk informasjon, samt priser. Håndverkerne får en konkret plan å arbeide etter, de vet nøyaktig hva de skal utføre og arbeidet går fortere. Dette er gunstig for alle involverte parter. Kunden sparer høye håndverkskostnader, samt tid og krefter som ellers ville gått med til organisering og oppfølging. «Men det er viktig at prosjektet har en stabil prosjektleder som kan følge hele prosessen igjennom», sier de.
Ingen jobb for liten og ingen jobb for stor
Siv og Marianne har ingen «ni til fire jobb». De må være tilgjengelige for kunden, også etter arbeidstid, og arbeidsdagene kan bli lange. Ofte fungerer de som hobbypsykolog. De må ta hensyn til allergikere, tenke praktisk, være kreativ og detaljorientert. Det kreves inngående kunnskap om materialer, interiør, farger, lys, stil, trender, tekstiler, møbler, tepper, lamper/belysning, gulv, vegger og tak, arealdisponeringer m.m. De tilpasser arbeidet etter boligen, menneskene, budsjettet og arealet. Alle detaljer må passe, alt må stå i stil. «Egen stil og smak er irrelevant. Vi er profesjonelle», presiserer de. «Vi er heller ikke bundet av leverandører. Vi velger mye «Svanemerket» og søker å være bærekraftig. Vi bruker ofte svensk, dansk, norsk design i forslagene våre.» Alle tenkelige håndverksgrupper kan bli involvert, det er mye som skal klaffe og falle på plass.
Stil og trender
«Årets trendfarger er gylne, dype, mørke, varme jordfarger», forklarer de. «Mose er POP nå, blant annet utfra natur og luftfuktighet. Trenden for 2020 er varme, rødlige toner og støvete, blå og grønne nyanser – og selvfølgelig gjenbruk». Allerede nå jobber de to ut ifra filosofien å blande gammelt og nytt bevisst, kalt eklektisk stil. Spesielt gjelder dette for interiør som har affeksjonsverdi. «Vi jobber etter to hovedprinsipper», avslutter Siv og Marianne: 1) En god plan er halve jobben og 2) Interiørdesign skal være for alle.