Hva gjør du når treningstilbudet ditt har vært stengt? Vi har snakket med Einar (23) som trener med vekter på treningsstudio og Paal Erik (49) som er personlig trener og holder gruppetimer. Begge har funnet alternative måter til å få trent eller å hjelpe andre med trening.

ANNONSE

Sparebank1
Einar står i trappen ved Kraft treningssenter.

Styrketreningen betyr mye for Einar Nermo, her ved Kraft treningssenter på Vestbytorget.

Trening har stor verdi

Trening gir motivasjon og overskudd.

Einar Nermo fra Vestby trener vanligvis styrketrening 3-4 ganger i uka på Kraft treningssenter i Vestby. Han er student på siste året på elektronikk­ingeniør på OsloMet, i tillegg har han ekstrajobb på Rema 1000. Sist semester var han for det meste hjemme, det gikk fint, men litt mer umotiverende å jobbe med skole hjemmefra. Da hjelper det å ha treningen. – Jeg er sånn som liker rutiner, også når det gjelder trening, når jeg får rutiner på ting blir jeg mer produktiv. Det har vært vanskeligere når jeg har hatt skole hjemme. Og han er glad han har fått mulighet til å jobbe med bacheloroppgaven på skolen dette semesteret.

Da samfunnet ble stengt ned i mars i fjor, tenkte Einar han skulle begynne med litt kondis-trening og jogge da trenings­senteret hans ble stengt. Men det ble med den ene turen! Mange begynte å trene hjemme med egenvekt, men det var heller ikke noe for Einar. Da foretrekker han heller ballsport. De siste årene har han spilt basket med venner ved siden av styrketreningen.

Einar står utenfor Vestbytorget i solen.

Styrketreningen betyr mye for Einar Nermo, her ved Kraft treningssenter på Vestbytorget.

– Treningen er viktig for meg. Einar forteller han blir mer motivert og får et overskudd av å trene. Det har også hjulpet ham gjennom dårlige perioder i livet å kunne trene. Da han var yngre trente han fotball, så hadde han et opphold i noen år og hadde en dårligere periode i livet. – Jeg fant ut av ting og begynte å trene og da gikk det bedre igjen, for­teller han. Og siden har han trent.

En venn av Einar skaffet seg vekter og en del treningsutstyr hjemme, og trening hjemme hos vennen ble en løsning for Einar når treningsstudioet har vært stengt. Han kjenner flere som har droppet helt treningen, spesielt i Oslo, der treningssentrene har holdt mere stengt. Mens andre har fått til å trene hjemme.

– Treningen har en stor verdi for veldig mange. Veldig fint at det blir prioritert, og man tar de nødvendige tiltakene, og ser det går fint å åpne opp igjen også. På Kraft er det en som holder orden, du må skrive deg inn hver gang du trener og folk er flinke til å vaske og desinfisere utstyret de har brukt, forteller Einar.

Vil man trene og være aktiv så får man det til

Paal Erik Husby er personlig trener og holder vanligvis gruppetimer på Son Spa, Mudo Vestby og Frivillighets­sentralen. I tillegg til elektrikerjobb. Han underviser og hjelper andre med trening, men trener også mye selv. – Å legge seg ned å sutre funker ikke for meg, jeg må bevege meg, i en eller annen form.

Paal Erik henger i treningsapparat fra taket i treningsrommet sitt hjemme

Paal Erik i det nye treningsrommet sitt hjemme i Son Foto: privat.

For Paal Erik har det vært en omstilling og tilpasning til situasjonen det siste året. Slik det har vært for mange, enten det dreier seg om jobb, trening eller andre livssituasjoner.

Da det ble nedstengning i mars startet han en facebook-gruppe der han tilbød ddp yoga undervisning (en treningstype med elementer fra yoga), som etter hvert fikk 500 medlemmer. Senere på året startet han et sam­arbeide med en venn fra USA om å tilby hjemmetrening via en nettside. Med prosjektet kalt 1rmproject.com har han fått mange amerikanske kunder.

På Son Spa har de tatt hensyn til smittevernregler ved at alle gruppetimene det siste året er blitt holdt utendørs. Ute på terrassen, med utsikt over fjorden er det blitt satt frem sykler, og Paal Erik har holdt timer i styrke og kombinasjonstimer. Med et begrenset antall deltagere og riktig avstand. – Det har vært en kjempesuksess, forteller Paal Erik.

Selv trener Paal Erik mye styrke. Og den største utfordringen han har merket når treningssentrene har vært stengt er at han ikke har alt utstyret og apparater han pleier å bruke tilgjengelig. – Jeg har måttet tilpasse meg og trene på helt andre måter. Han kjøpte inn manualer og annet utstyr, og har lagt opp treningen sin rundt det utstyret han har. – Jeg har lært mye om det å tilpasse meg og se mulighetene i omgivelsene og bruke det man har, forteller treningsentusiasten. – En døråpning kan for eksempel brukes til trening og med stuebordet kan man ligge under og løfte seg opp, bruk et kosteskaft mellom to stoler eller kjøkkenbenken. Det gjelder å tenke kreativt. Dette er ikke en fullverdig erstatning for et gym med apparater, men et sabla godt alternativ! synes Paal Erik.

Etter at han og kjæresten flyttet inn i nytt hus i Son har de også innredet en bod ved garasjen til treningsrom og hjemmekontor. Med plass til benk og yoga­matter og en pult med PC. Herfra har han også online treningsundervisning.

Paal Erik gjør en aktivitet eller trener så og si hver dag. I dag som det er så fint vær skal han gå en tur en time eller to ute. – Bevegelse er viktig. Man må ikke trene til man får blodsmak i munnen. Han tar også 100 push-up hver dag. En utfordring han ga seg selv, 100 push-up hver dag i ett år. Nå er han på dag 137. Han vet ikke om dette var det lureste han har funnet på, men han tenker å fullføre.

Paal Erik tror enkelte dropper treningen. – Noen har nok sluttet, fordi treningssentrene ikke har vært åpne. Det er i grunnen forståelig. Men ønsker man å trene klarer man å finne løsninger.

De det har gått mest utover er de som driver med rehabili­tering og som er avhengig av fysisk trening for å holde seg friske, tror Paal Erik. Derfor har han holdt live-treninger over videotjenesten Zoom for å hjelpe disse som han er personlig trener for. – Når vi har en skjerm der du ser flere, blir det også litt sosialt, og litt skravling etterpå.

For Paal Erik har det blitt mindre gruppeundervisning innendørs, det blir det også fremover, så lenge corona ikke er under kontroll og han har familie i risikogruppen. Gruppetimene for Mudo er det blitt færre av det siste året og timene for Frivillighetssentralen er blitt avlyst.

Men det er mye aktivitet man kan gjøre ute eller hjemme. Det er avhengig av hva man ønsker å oppnå. Paal Erik minnes den mørke tiden som var i høst, da var det bra å gjøre noe aktivt for å holde hodet klart. Jeg tenker det er mange som føler seg fanget i sitt eget hjem. Vi på landet har i hvert fall store områder å bevege oss på. Men for de som bor litt mer trangt i for eksempel en leilighet i Oslo der smittepresset har vært høyt kan det være verre. Da er det fint å kunne blåse ut litt sinne og frustrasjon med å bruke kroppen. Trening er et bra virkemiddel for å holde hodet fornuftig. Det å tenke positivt og tilpasse seg situasjonen er også viktig. Det er nok noe de fleste har fått kjent litt på.

Paal Erik står ved en vegg der det står: Physically strong mentally indestructable.

Paal Erik Husby er personlig trener og instruktør på gruppetimer, her på Mudo gym i Vestby “Fysisk styrke gir mental styrke” / ”Fysisk styrke gir mental motstandskraft” Foto: privat

Frivillig støtteabonnementTegn et Frivillig støtteabonnementBestem beløpet selv

Du har nå lest en artikkel fra en av våre magasiner! Vi publiserer stadig nye artikler og utvider innholdet her på våre nettsider, i tillegg til de flotte magasinene vi distribuerer. Hvis du liker det du ser og leser setter vi pris på om du kunne tenke deg å tegne et støtteabonnement. Dette kan du lese mer om ved i klikke på knappen under.

Vis mer om støtteabonnement