ANNONSE

ANNONSE

Egenannonse Mediasenteret
ANNONSE

En lokal vri på escape-room er realisert på Follo museum. Et tyveri fra Holstad skole i 1939 er endelig blitt oppklart. Noe politiet den gang aldri klarte.

På dette bildet ligger koden til låsene på sekken.

Det er ung-gutten Aleksander Herseth som har ruget ut idéen, og som sammen med Maren Kjølberg guider iverksetter aktiviteten på Follo museum. En aktivitet som er beregnet for hele familien, og som alle kan delta på.

Stygt tyveri fra Holstad skole

Hele escape prosjektet startet med en forsvunnet stabbursnøkkel. Et stort mysterium som skulle løses av publikum, og som mange klarte. Selv om det var en hel del forviklinger før den endelige løsningen åpenbarte seg.
– Nå er det tyveriet på Holstad skole som skal oppklares. forteller Maren. Og hun røper selvsagt ikke for Sommermagasinet hva som er svaret og hvem som er tyven, men en snedig detektivjobb ligger foran de som ønsker å være med på leken. Og det hele starter med en ryggsekk som har fem kodelåser. Koden finner deltagerne på den første oppgaven de skal løse. Der står nummeret på koden.

Fem nye oppgaver

– Når alle låsene er åpnet ligger det fem nye oppgaver i sekken, forteller Maren. – Oppgaver som er av ulik vanskelighetsgrad slik at alle i familien, også de minste, skal få en følelse av å være med på leken. Det er viktig for oss. Og vi har jo opplevd at de yngste må hjelpe de eldste for å komme videre, sier hun med en liten latter.
– Det blir en liten vandring rundt om på muséet for å løse de ulike oppgavene, og på den måten får deltagerne gjort seg litt bedre kjent med alle de spennende tingene vi har å tilby. Et slags folkehelseprosjekt hvor alle må ta beina fatt, samtidig som hodet settes i sving for å løse oppgaver. Det er en god kombinasjon, og tilbakemeldingene er utelukket positive.
– Turen ender opp i kaféen hvor deltagerne må løse et lite puslespill for finne nøkkelen slik at mysteriet blir oppklart. Da kommer det også fram hvem det er som står bak det simple tyveriet av de 250 kronene, som var mye penger i 1939.

På Oslo handelsgymnas

– Jeg har gått et kurs i hvordan lage et escape-room på Oslo handelsgymnas, og jeg fikk idéen da jeg lette i arkivet til Nasjonalbiblioteket. Da hadde jeg allerede fått fritt leide til å gjøre hva jeg ville, og da jeg søkte på “stjålet” og fant den vesle artikkelen om tyveriet på Holstad skole, fra en bygning vi har på muséet i dag, var det som å få det servert på et fat, forteller Aleksander.
– Men både bruk av sekker og kodelåser er sjøltenkt, småhumrer Aleksander. Vi har tenkt litt nytt og mener å ligge litt i forkant her på Follo museum når det gjelder escape-room, og vi liker å skryte litt med å si; Follo’w us.
– Så dette vil bli en av sommeraktivitetene på museet. Vi opplever allerede at mange er blitt hektet på dette, og vi tror det vil bli en spennende og morsom familieaktivitet denne sommeren. Jeg kan jo si så mye som at runenøkkelen er en utfordring, og selvsagt skal ting kobles sammen slik at deltagerne kommer seg videre til neste oppgave.
– Men mest av alt er det veldig gøy, understreker både Maren og Aleksander.

Artikkelen bak hele mysteriet

Frivillig støtteabonnementTegn et Frivillig støtteabonnementBestem beløpet selv

Du har nå lest en artikkel fra en av våre magasiner! Vi publiserer stadig nye artikler og utvider innholdet her på våre nettsider, i tillegg til de flotte magasinene vi distribuerer. Hvis du liker det du ser og leser setter vi pris på om du kunne tenke deg å tegne et støtteabonnement.

Dette kan du lese mer om ved i klikke på knappen under.