Allerede fra 25-års alderen starter hudens aldringsprosess. Den øker i tempo etter hvert som vi blir eldre. Mange ønsker å bremse denne prosessen slik at man kan beholde en ungdommelig og sunn hud så lenge som mulig. Det er mange ytre og indre påvirkninger som setter fart på aldringsprosessen. Tilsvarende er det en del ting vi kan gjøre for å bremse den litt.

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

Sparebank1

For alle aldre gjelder følgende 5 råd for å investere i en sunn hud og bremse aldringsprosessen:

1. Få nok søvn

De som sover dårlig har større tendens til aldringstegn som fine linjer, ujevn pigmentering, slapphet og redusert elastisitet i huden.

2. Spis mye grønnsaker, frukt og bær

Et kosthold som er rikt på mat som inneholder antioksidanter, linolsyre (fettsyre) og lavere inntak av karbohydrater og fett kan redusere hudens aldringstegn som rynker, skjør og tørr hud.

3. Vær fysisk aktiv

Forskning viser at fysisk aktive over 40 år har yngre hud enn jevnaldrende som ikke trener.

4. Drikk nok vann

Vann fordampes gjennom huden hele dagen, og uten nok vann blir huden slapp, tørr og får flere synlige linjer.

5. Ha gode hudpleierutiner

Bruk riktige produkter tilpasset DIN hudtype og hudtilstand. Bruk av feil produkter kan i noen tilfeller være med på å øke hudens aldringstegn. Det kan lønne seg å ta kontakt med en ekspert på hud for å finne ut hvilke ingredienser som passer for akkurat deg.