ANNONSE

Egenannonse Mediasenteret
ANNONSE

ANNONSE

Filip Elverhøy og Vegard Kristiansen.

Vel vitende om at varer som ikke hentes etter netthandel nærmest fylles opp i hyllene på ulike norske lagre, satser Vegard Kristiansen på å selge varene til sterkt reduserte priser via sitt The Green Deal konsept. Og med base i Vestby.

Nettsiden www.thegreendeal.no (beta-versjonen fra september 2021) er allerede oppe og går. Om i et litt beskjedent format.

Vegard har imidlertid ingen planer om å være beskjeden lenge, og han tror markedet både i Norge og resten av verden er stort. Vegard vil nemlig ut i verden…. på sikt.

Støvet ned

Som tidligere eier av selskapet Prime Cargo har Vegard alle­rede etablert 44.000 kvadratmeter lager i Vestby. Han har med andre ord logistikkerfaring så det holder.

Han innrømmer at idéen om å etablere selskapet The Green Deal kom litt rekende på en fjøl, og at den ikke har kommet flytende inn i markedet tidligere forundrer han ikke så rent lite.

– Jeg la merke til at det rundt om på lagre lå massevis av varer som ikke ble hentet. De lå i månedsvis og støvet ned i hyllene og representerte store verdier. Det var en sløsing av både miljøet, og av menneske­lige og økonomiske ressurser. 

– Returbutikken, tenkte jeg, undrende over hvorfor varene verken ble hentet eller returnert. Og hvor mye ble kastet i siste omgang. Etter hvert som tankene spant rundt konseptet dukket idéen om The Green Deal opp.

For øvrig er ordene Green Deal navnet på EUs prosjekt om å redusere CO2 utslippet med 55% innen 2030.

Rett foran nesa på hele Europa snappet Vegard opp domenet The Green Deal og har sikret seg det i ulike varianter både for de fleste europeiske land og for USA. – Jeg smiler litt av det, innrømmer han.

Vil bli stor

– Vi er veldig i tenkeboksen men ser for oss at kunden starter returprosessen på vanlig måte på sine sider. Returen blir sendt til The Green Deal for mottak og kontroll.

  Vi klassifiserer produktet med tilstand 1 til 5, dette avgjør hva prisen ut til kunde blir. Produktet blir kortreist i motsetning til å sende det utenlands som mange gjør.

Produktet blir automatisk lagt ut på The Green Deal for videresalg til avtalt pris. Produktet blir ikke repakket i ny plast og kunden kjøper et produkt med god samvittighet til en hyggelig pris.

Og Vegard har ingen ambisjon om bare å drive en liten kiosk på hjørnet.

Han vil bli stor på et konsept han tror på, og som en av investorene han snakket med trodde var tatt for lengst. – Men det var de utrolig nok ikke, sier Vegard. – Det vil sikkert dukke opp konkurrenter, men vi har kommet oss ut av startblokkene allerede, og vil ligger først i løypa med en klar ambisjon om også å bli størst. Og vi merker interessen når vi snakker med investorer. Det er lett å få de til å innse at dette er et svært så spennende konsept som virkelig kan ta av.

– Vi skal blir returmarkedets svar på Finn.no, ler han.

– Bare noen av aktørene i nettmarkedet har svære lagre fylt opp med returvarer de ikke vet hva de skal gjøre av. Ofte dyre merkevarer som det er kostbart å returnere. Da kan de også bruke vår plattform til å selge varene på. Vi bør ikke ha fysisk kontroll på varene som selges, men invitere mange ulike aktører inn på The Green Deal plattformen, for å kunne selge varene der.

– Ett av nettselskapene vi har vært i kontakt med forteller at de har 3 millioner utenlandsreturer i året. Det er enorme tall og enorme verdier vi snakker om her.

Et oppriktig miljø-engasjement

Vegard bedyrer at han har et oppriktig miljøengasjement med seg når han nå har lansert The Green Deal.

– Etter hvert som vi utvikler hjemmesiden vår vil vi også etablere et forum for hvordan vil skal ta debatten om å ivareta miljøet. Ikke en fy, fy debatt, men en saklig og informativ debatt.

– At navnet vårt kan speiles tilbake til EUs prosjekt om å redusere utslippet med 55% for sine medlemsland innen år 2030 ser jeg på som bare positivt.

– Vi vil starte med tekstil, sko og ulike typer hardware. Matvarer holder vi oss unna.

– Vi skal sakte, men sikkert bygge selskapet opp til å favne vidt, og det skal vi gjøre sammen med de selskapene som vil inn å bruke vår plattform. Det skal være kvalitetsvarer til en rimelig pris. Varene skal selges, ikke bli liggende på nok et lager.

– Så langt har vi investert rundt 10 millioner kroner i prosjektet, og jeg ser for meg ytterligere investeringer for å komme skikkelig i gang. Vi har ansatt markedssjef som skal styre hjemmesiden, og eierne av selskapet Prime Cargo er betydelig inne på investeringssiden.

– Vi skal pynte oss for alle. De som vil bruke vår plattform innenfor det konseptet vi beskriver er velkommen, og jeg tror det er mange der ute som vil være med, sier en svært engasjer Vegard Kristiansen til Vestby Nytt.

Frivillig støtteabonnementTegn et Frivillig støtteabonnementBestem beløpet selv

Du har nå lest en artikkel fra en av våre magasiner! Vi publiserer stadig nye artikler og utvider innholdet her på våre nettsider, i tillegg til de flotte magasinene vi distribuerer. Hvis du liker det du ser og leser setter vi pris på om du kunne tenke deg å tegne et støtteabonnement.

Dette kan du lese mer om ved i klikke på knappen under.