ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

Egenannonse Mediasenteret

De første menneskene på Bali kom trolig fra Kina via Taiwan. De var båtbyggere, fiskere, jeger, sjøfarere, og seilte med monsunvinden. Spor etter dette sies å være fra ca 2400 år tilbake og funnene er gjort av arkeologer i form av fangst redskaper og og menneskelige levninger, begravelses ritualer o.l.

I de mest utilgjengelige bosettingene på Bali har de beholdt de eldste ritualene når mennesker dør, ved at kroppene legges eller settes ut i skogen og blir der til de sakte går i oppløsning. De plasserer sine døde i nærheten av et tre, «Taru menyan» som lukter så sterkt at det overdøver lukten av de døde kroppene. Ritualene i forbindelsene med de dødes bortgang holdes i tråd med den rang og stilling slik de hadde i levende live.

De er svært klare på å ikke bli påvirket av de tre døds syndene, grådighet, korrupsjon og flerkoneri. De har bygget opp et samfunn uten penger, hvor ingen har rett til eiendom og hvor en høy grad av likhet praktiseres. Alle må delta i viktige avgjørelser, og de velger sine ledere «kepala desa» etter hvor antatt dyktig han er. Og det er alltid en mann, ettersom disse samfunnene er sterkt patrialkalske. De aksepterer ikke utroskap og skilsmisser, og slår hardt ned på tendenser til dette.

Disse bosettingene kalles Bali Aga, «de opprinnelige Balineserne». De kalles også fjellfolket fordi de ofte bosetter seg ved foten av et fjell og på nærmest utilgjengelige steder, langt i fra vanlige veier og folk. De snakker et språk helt ulikt balinesisk eller også det offisielle Bahasa Indonesia som ellers brukes som det offisielle språket på tv, i radio og aviser over hele Indonesia. De har minimal kontakt med omverdenen og ønsker tydelig å beskytte seg selv fra andres innflytelse og påvirkning. Enkelte oppfatter dette som fiendtlig eller lite vennlig.

Mange vestlige turister har vært på Bali, ikke minst i kystbyen Kuta med sine langstrakte hvite strender. Her kan du oppleve alt. Barer, festliv til de sene morgentimer, hete omfavnelser, gambling og prostitusjon. Hvis du er på Bali lenge nok vil du oppdage at Kuta drives av den lokale mafiaen «Laskar» og at mye av pengestrømmen kommer i fra utenlandske investorer og lokal korrupsjon i en salig blanding. Livet her står i skarp kontrast til de opprinnelige ideene mye det Balinesiske folket en gang hadde og ønsker å leve i tråd med.

Bali Aga Trunyan ligger ved innsjøen Batur og krateret etter vulkanen Kintamani. De tillater enkelte besøkende utenfra såfremt dette er avtalt på forhånd med «kepala desa», landsbyens overhode. For at dette skal være mulig må man alltid avtale med en guide godkjent av denne landsbyen. Historisk er dette ganske forståelig hvis vi leser om hvordan inntrengere har forsøkt å okkupere og dominere Bali. Dette har foregått i flere hundre år, ikke minst på grunn av grådighet.

I nyere tid beleiret Hollendere byen Singaraya nord på Bali i 1848, med massiv bombing fra sine krigsskip, og de fortsatte i flere år, før de måtte gi opp. Singaraya var da hovedsete for de mektigste kongefamiliene. Da kongefamiliene senere flyttet til Sanur for å unngå direkte angrep fra sjøsiden, angrep Hollenderne igjen i1906. De drepte så godt som alle denne gangen. Ødeleggelsene og massakrene etter disse angrepene rystet Europa da det ble kjent, og du kan lese om det i bl.a. «A short history of Indonesia» av Colin Brown.

Men «isolasjonen» av Bali Aga folket skyldes nok mye mere enn dette. Markandeya, en hellig mann fra øst på Java, kom til Bali i ca år 800. Mytene om hans ideer og overbevisning var at Bali Aga representerte den åndelige kontakten mellom Gud og mennesker. Dette betinget hellige menn og prester i alle samfunn som hadde til oppgave å representere det åndelige i Bali Agas liv og levnet. Det finnes også et manuskript, «lontar» som forteller om Markandeya og hans tilhengere som kom fra fjellet Raung og Basuki øst på Java.

Like etter at en arabisk prins kom til Java på 1500 tallet og sies å ha innført Islam der, flyktet enda flere etterfølgere av Markandeya til Bali. I en lang periode fikk Hinduene på Java kun ett valg, konverter til Islam eller reis et annet sted. Mange Hinduer flyktet da, og et stort antall av dem har slått seg ned på Bali. Dessverre er det enda slik på mange av øyene rundt om i dette folkerike landet. De lokale myndighetene i de ulike provinsene favoriserer den religionen som har flest medlemmer, og de andre må klare seg som best de kan. Slikt blir det ofte konflikter av.

Mitt inntrykk er at det er bare på de mest besøkte delene i Indonesia at religionene er underordnet eller blir tonet ned. For eksempel har Bali flere millioner turister i året. Da er det pengenes makt som rår med alle de brutale konsekvensene dette kan ha for både de lokale og for turistene. For de som reiser til Bali på et par ukers ferie vil dette sjelden bli et problem med mindre de blir lurt på pengeveksling eller drømmer om å kjøpe «billige» eiendommer. De som unngår dette vil få et bestemt inntrykk av at Bali er ei paradisøy. Og det kan det også være for mange som ligger unna «fantastiske» tilbud.

Frivillig støtteabonnementTegn et Frivillig støtteabonnementBestem beløpet selv

Du har nå lest en artikkel fra en av våre magasiner! Vi publiserer stadig nye artikler og utvider innholdet her på våre nettsider, i tillegg til de flotte magasinene vi distribuerer. Hvis du liker det du ser og leser setter vi pris på om du kunne tenke deg å tegne et støtteabonnement.

Dette kan du lese mer om ved i klikke på knappen under.