Svae minnes med smil om munnen både etableringen av Skeidar og ASKO.

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

Sparebank1
ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

Han sitter godt tilbakelent i godstolen på terrassen. Smilet kommer lett og kona setter fram et lite fat med wienerbrød. Bløtkaka er til senere. Da kommer familien på besøk til bursdagsbarnet Jan Oscar Svae.

Det graves som vanlig i Vestby. Ny infrastruktur i sentrum skal på plass. Store maskiner og lastebiler sloss om plassen, det er omkjøringer og inn­gjerdinger og gps’n i bilen kjenner seg ikke igjen. Til høyre om 50 meter. Stengt.

Næringsbyggene har de siste 10-årene poppet opp som padde­hatter i Vestby, det ene større enn det andre. Kommunen har hatt en nærings-drive andre kommuner i distriktet bare kan misunne dem. Mye takket være Jan Oscar Svae i Vestby næringsselskap. Og selvsagt i tospann med ordfører og «ja-mennesket» Tom Anders ­Ludvigsen. Ingen ting tyder på at det vil gi seg selv om tempoet i nærings­etableringen kanskje har roet seg noe de siste årene, og Svae har trukket seg tilbake.

Vi vet at IKEA sa nei takk, men det hele startet med et ja takk da Skeidar pakket sammen produksjonen i Ski og etablerte seg på «landsbygda» i Vestby i 1994. Siden har det ballet på seg og i dag er ASKO den største etableringen Svae ser tilbake på med et lurt glimt i øyet.

– Tror det nesten er 1000 arbeids­plasser på det flere kommuner tidligere betegnet som ikke interessante etableringer og ubetydelig lagerbygg. I dag tipper jeg pipa har en annen låt.

– Jo… jeg husker godt da Skeidar dro «hjemmefra» og flyttet hit ut til ødelandet som de kalte det den gang. Det kan vel i dag betegnes som et aldri så lite jordskjelv. All presse vi fikk rundt denne flyttingen var en fantastisk PR for oss. Ingen trodde det var mulig, men det var det. Da var vi på en måte i gang, og resten er egentlig en solskinnshistorie for Vestby selv om det var mange harde tak, mange lange debatter og mange forhandlinger.

– Det var i 1992 at Nils Aage Jekstad og jeg kom sammen og var skjønt enige om at det var for få arbeidsplasser i Vestby. Rundt 60-70 prosent av de arbeidsføre pendlet til Oslo eller Moss, og det er ikke bra for et lite lokalsamfunn. Mye av ressursene forsvinner fra bygda, og det ønsket vi å gjøre noe med, sier den tidligere bankmannen.

– Vi fikk kjøpt Deli skog og ­etter hvert ble Vestby næringsselskap stiftet. Jeg ble styre­leder og en daglig leder ble ansatt. En jobb jeg selv tok over da vedkommende sluttet etter ganske kort tid. Samtidig ble bankkarrieren avsluttet, legger han til.

– Det første selskapet vi fikk til Deli næringspark da området var regulert, var Tip Trailer. Et amerikansk selskap som har etablert seg i mange land, og som leier ut store tilhengere. De er her forresten fortsatt og i beste velgående. Jeg husker godt vi gikk inn i forhand­linger. De var nemlig ikke så opptatt av hva det kostet, bare det gikk fort å etablere seg her og det ikke var forurensede masser i grunnen. De ville ikke etablere seg på en tomt som tidligere var brukt til næring.

De ville ha tomta nå, som de sa, og etter to uker var alle papirene i orden. Prisen bestemte vi nærmest selv. Helt utrolig morsomt. Og kanskje oppskriften på hvorfor vi har blitt en kommune næringslivet velger å etablere seg i.

– Områdene vi la ut var ferdig regulerte. Det var klare retningslinjer for hva som kunne bygges, og med mindre det var store innvendinger gikk saksbehandlingen i kommunen som en drøm. Det trigget selskaper til å etablere seg her og har gitt oss et enormt godt omdømme hva gjelder saksbehandling. At det i tillegg var kort vei til et møte med ordføreren, som selv brenner for næringslivet, har vært og er et stort pluss.

– Så kom ASKO. Men ikke uten forhandlinger. Norgesgruppen skulle flytte alt lagerhold og logistikk til en stor og sentral base, og vi var ikke de eneste de forhandlet med. Joh. Johannson ledet selv forhand­lingene og vi ble instruert i å holde kjeft. Ikke et ord av forhandlingene, eller at vi i det hele tatt forhandlet med selskapet, skulle ut i pressen. Tror nok at pressen ante noe, men lite ble skrevet. Og vi holdt kjeft, sier Svae og skjenker oss en ny kopp kaffe.

– Det var snakk om mange arbeids­plasser som skulle flyttes, og det skulle ikke ut før forhandlingene var ferdige. Og det var slettes ikke sikkert de kom til Vestby. Drammen var vår sterkeste utfordrer. ASKO så for seg et område på rundt 70 mål. Det vokste etter hvert til 140 mål som i dag er blitt til 240 mål og jeg tipper over 100.000 kvadratmeter lagerhold og logistikk.

– En bransje som i dag er preget av automatikk og data­styring, men som samtidig er gode arbeidsplasser for hundrevis av mennesker.

Svae innrømmer at det har vært betydelige utfordringer for å komme dit Vestby er i dag. Ikke minst i forhold til bruk av skog og dyrket mark. Han er selv oppvokst på en gård i Garder og vet hva det vil si å drive jordbruk.

– Vi var svært forsiktig med å legge ut næringstomter på dyrket mark, forteller han. Det ble i stor grad prioritert skogs­områder, selv om vi inn­imellom måtte svelge noen kameler i form av dyrka mark. Men skog har også en verdi, og det var viktig for oss at grunn­eierne satt igjen med følelsen av at de hadde gjort en god handel.

– I starten hadde ikke næringsselskapet mye penger, og mange av avtalene ble gjort i form av opsjoner. Kommunene rundt oss begynte å se til Vestby, og hvilke muligheter de hadde her. Vi forsøkte å skreddersy tomtene til de ulike selskapene slik at de ble attrak­tive.

– Da Ådne Sønderål etablerte sin outlet her, trodde han nok først han hadde kjøpt ­norges dyreste og dypeste hull i bakken. Området var ikke et sted som var regulert til detaljhandel, og vegvesenet hadde sterke innvendinger mot etablering. Men da møbel­senteret la inn årene åpnet det seg utvidelsesmuligheter og i dag vet vi hvordan det har gått. Oslo Fashion Outlet har ­nærmest blitt en turist-destinasjon å regne.

– Hva er du mest fornøyd med?
– At vi klarte å stoppe ut­flaggingen av arbeidskraft. Med næring kommer arbeids­plasser, det kommer inntekter, synergier for lokalt næringsliv og det igjen gjør at det kommunale tjenestetilbudet styr­kes. Det er gode tilbud på barnehage, skole, eldreomsorg og fritid. Det gjør oss til en bedre kommune å bo i.
– I dag har vi vokst til nesten 20.000 innbyggere, det er en styrke for oss. Vi fremstår som en næringsvennlig kommune, noe næringsselskapet har bi­dratt med sammen med gode ansatte i kommunen.

– Hva har vært ­utfordringene?
– Vi har vel ikke alltid vært enige med vegvesenets inn­vendinger i saker, noe som har kostet oss ekstrarunder og omkamper. Men kommunen har tatt grep i samarbeid med fylket, og ting har falt på plass.

Næringsselskapet er i dag overtatt av kommunen. Med flere hundre millioner kroner på konto ble det for fristende for politikerne til å la det stå på egne bein. Bursdagsbarnet har pensjonert seg, men en gammel politiker som har vært lenge i manesjen lukter alltid sagmugg. Nå er det eldreråd, eldreomsorg, LHL, Vi over 60 og den lokale pensjonistforeningen som får nyte godt av Svae.

Han spretter opp av stolen og lukker opp et av terrasse­vinduene.
«– Vi skal få til det derre. Det ordner vi», roper han til en bekjent på gata.
– LHL skal spandere en hjerte­starter til de som driver petanque-banen i Hølen. Det må vi få til, forteller han.

Og nettopp ordene; «det får vi til» er det vi sitter igjen med etter å ha snakket med Jan Oscar Svae. Han har fått det til for Vestby. Han har fått det til for en rekke bedrifter. Han har tenkt langsiktig, bygget seg opp et nettverk, pleiet sine kontakter og meldt seg til tjeneste alle tider på døgnets 365 dager i året i flere år.
Slik bli det arbeidsplasser av. Slik bygges lokalsamfunn basert på tillit og ønsket vekst.

– Og så har det jo vært veldig moro, innrømmer han. Om prosjektet med fryseren på hytta han har planer om å bygge om til en blomsterkasse har han ikke nevnt for kona. Ikke et ord.

– Hun ønsker ikke flere pro­sjekter, visker han, mens han forsyner seg med et lite stykke kringle. Det har vel et burs­dags­barn fortjent.

Jan Oscar Svae har betydd mye for etablering av næringslivet i Vestby.

Les også:Styreleder Jan Oscar Svae inviterte Rygge Airport AS til en orientering om planene for flyplassenVN0519

Frivillig støtteabonnementTegn et Frivillig støtteabonnementBestem beløpet selv

Du har nå lest en artikkel fra en av våre magasiner! Vi publiserer stadig nye artikler og utvider innholdet her på våre nettsider, i tillegg til de flotte magasinene vi distribuerer. Hvis du liker det du ser og leser setter vi pris på om du kunne tenke deg å tegne et støtteabonnement. Dette kan du lese mer om ved i klikke på knappen under.

Vis mer om støtteabonnement