Med ansvaret for to kjøpesentre har Grethe Johnsen en travel hverdag. Men hun trives, og ser ulike muligheter og utfordringer for Alti Vestby og Alti Vinterbro.
Julemagasinet møter Grethe Johnsen på Alti Vinterbro en vakker senhøstdag. Bilene er i ferd med å fylle den store utendørs parkeringsplassen, og det er store ombygginger på sentret. Men når julehandelen starter er alt på plass. Både med koselige grøntområder og julepyntede forretninger. Elkjøp har allerede fått seg en skikkelig ansiktsløftning, og flere forretninger følger etter. - Det kommer til å bli veldig fint, lover hun.
Forskjellige sentre
- Det er stor forskjell på Alti Vestby og Alti Vinterbro, forteller Johnsen. – Mens Alti Vestby ligger midt i sentrum, ligger Alti Vinterbro litt mer for seg selv. Vestby har en rekke publikumsaktiviteter i sitt nye Kulturkvartal, noe som i seg trekker folk til senteret, mens her på Vinterbro må vi forsøke å skape noen av de samme aktivitetene selv. Derfor har vi en rekke spennende tilbud til våre kunder hele året gjennom. Og jula er ikke noe unntak, tvert imot.
- Vi ønsker å være en møteplass for beboerne i området, og et sted folk flest kan komme både for å treffe kjente, ha det litt gøy samtidig som de kan gjøre en god og hyggelig handel. Å skape identitet i nærmiljøet er viktig for oss og på den måten blir vi mer enn bare et kjøpesenter. Vi prøver hele tiden å utvikle oss slik at vi kan møte publikums ønsker og behov, og er derfor stadig på hugget for å styrke tilbudet både med finere butikker og ulike institusjoner. Og da snakker vi om alt fra offentlige kontorer, bibliotek, leger og treningssenter.
Lenge i bransjen
Grethe Johnsen forteller at hun har vært lenge i bransjen, og at hun i 2008 startet sin kjøpesenterkarriere på Vinterbro. Mye har skjedd siden den gang, men hun gleder seg hver dag til å gå på jobb, og innrømmer at hun har en flott stab av folk å arbeide sammen med. Hun bruker 70% av tiden sin på Vinterbro, resten i Vestby.
- Det er alltid forandringer på et kjøpesenter, enten det ligger i Vestby eller på Vinterbro, forteller hun. – Butikker kommer og går, og det er helt avgjørende å få en god miks av forretninger. Noe som i seg selv er en utfordring. Det er ikke alle forretninger som passer inn for å gjøre miksen komplett, mens noen av de vi ønsker å ha hos oss ser på andre alternativer. Slik er det bare.
- Vi er likevel med på å gjøre en forskjell der folk bor, og ikke minst skape gode arbeidsplasser. Vinterbro har omkring 800 arbeidsplasser og har passert to millioner besøkende. Det setter oss på kartet. Det blir aldri kjedelig, verken på Vinterbro eller i Vestby, kanskje nettopp fordi det er to ulike hverdager.
- Her på Vinterbro legger vi opp til ulike aktiviteter og underholdning, og er barna heldig møter de maskotene våre elefanten Ellie og tigeren Timba. For ikke å snakke om Peppa gris, som vi også har hatt besøk av. I Vestby har vi også de samme maskotene som stikker innom fra tid til annen, i tillegg inviterer vi lokalbefolkningen til ulike stands inne på senteret, samtidig som lag- og foreninger kommer med sine kakelotterier og utlodninger. Det blir alltid godt mottatt både av kunder og forretningsdrivende.
Tror på sentrene
Grethe Johnsen tror både kjøpesentre og bysentre vil leve godt sammen i årene som kommer. Samtidig som det ligger en utfordring i å kunne samarbeide.
- Ja, og jeg mener samarbeid er nøkkelen til suksess både for oss og for et by-sentrum. Det er ulike behov som skal tilfredsstilles og ulike tilbud som trekker kunder. Det er viktig å kjenne markedsområdet sitt, og et sentrum har andre tilbud som trekker folk enn det et kjøpesenter har. Klarer vi å samarbeide om dette vil det være positivt for begge parter. Det har vært spådd en viss senterdød i flere år, men jeg ser ikke det komme. Jeg har stor tro på framtiden på Vestby og på Vinterbro, konkluderer Johnsen.