Når OscarsborgOperaen i år har bestemt seg for å sette opp Verdis Otello, kommer publikum til dekket bord til en av operahistoriens aller største og mest utfordrende oppsetninger. Men turen til Oscarsborg er mer enn bare en opera.

ANNONSE

Egenannonse Mediasenteret
ANNONSE

Hovedrolle-innehaver Henrik Engelsviken her i en rolle fra La Boheme

Hovedrolle-innehaver Henrik Engelsviken her i en rolle fra La Boheme

For alle som har besøkt Oscarsborg tidligere, og sittet i Borggården og hørt opera på sitt beste, vet at det er totalopplevelsen av farger, lyd, lukter og stemning, blandet sammen til en storslått forestilling, som venter.

Helt akustisk

Stemningen på Oscarsborg kan godt sammenlignes med et besøk i Verona. Utendørs opera innenfor Borggårdens tykke murvegger uten andre hjelpemidler enn stemmen og instrumentene. Ikke noe lydanlegg, ingen mikrofoner. I et akustisk landskap som knapt finnes noe annet sted, og med en ramme som kan ta pusten fra noen hver.

På scenen står noen de beste sangerne som er å oppdrive, og i år er det tenoren Henrik Engelsviken, ledende tenor i Den norske opera og ballet i en årrekke, som skal kaste seg over rollen som Otello. En rolle mange tenorer tenker seg godt om før de sier ja til. Med seg i de andre hovedrollene har han den særdeles dyktige sanger og scenepersonlighet Nina Gravrok, lenge ønsket på Oscarsborg.

- OscarsborgOperaen har hatt tradisjon for å engasjere og tro på unge talentfulle sangere, som senere har gjort stor karriere, og det er høyst uvanlig med kun norske sangere i en slik stor opera som Otello, sier operasjef Anne Felberg stolt. - Men det har vi fått til, og alle debuterer i sine roller. Publikum vil møte Jørgen Backer som Jago, Desire Baraula som Emilia, Eirik Grøtvedt som Cassio, Thor Inge Falck, Jacob A. Tjeldberg og Ludvig Lindström. Sistnevnte var gift med Ina Kringlebotn som gikk bort alt for tidlig, og bodde en stund i Drøbak.

Både scene og kostymer er spektakulært på OscarsborgOperaens oppsetninger

Både scene og kostymer er spektakulært på OscarsborgOperaens oppsetninger

Storslått scene

Å bygge en spektakulær scene har alltid vært viktig for OscarsborgOperaen.

- Vi ønsker at publikum skal få en aha opplevelse når de kommer til Borggården, forteller operasjefen. - Derfor legger vi stor vekt på at scenen skal være storslagen og imponerende. Vi har også i år hentet inn scenograf Mauro Tinti – som sto bak den fantastiske scenografien på «Regimentets Datter» i fjor. Han har allerede vært i Oslo og presentert scenemodellen til Otello. Jeg kan love at publikum virkelig kan glede seg.

Tusenvis av publikummere har gjennom de 24 årene OscarsborgOperaen har eksistert, blitt imponert etter en forestilling på Oscarsborg. Å sitte i det oppbygde amfiet med krigshistorien rundt seg på alle murer. Se arrene i veggene der kulene fra Blüchers kanoner traff 9. april 1940. Høre suset fra bølgene, se svalene fly lavt over taket på Borggården, og oppleve lyset som sakte blir spist opp av nattemørket, og når tonene fra siste akt dør ut har mørket omsluttet festningen og en magisk stemning har lagt seg over Borggården.

- Dette må bare oppleves, det finnes ikke maken, sier Christian Eggen. Dirigent, komponist og pianist, bosatt i strandkanten i Drøbak og med en lang historie fra Oscarsborg med seg som ballast.

Det er knapt mulig å finne en bedre operearena enn Oscarsborg festning

Det er knapt mulig å finne en bedre operearena enn Oscarsborg festning

Billettene går unna

Operasjef Anne Felberg kan melde om at det nå er solgt over 3000 billetter til Otello

Operasjef Anne Felberg kan melde om at det nå er solgt over 3000 billetter til Otello

- Salget er i full gang og flere tusen billetter er allerede solgt, forteller Anne Felberg. - De beste billettene går først, men i den intime Borggården får alle en god operaopplevelse. Jeg råder likevel publikum til å bestille billetter god tid i forveien, ikke minst siden det er svært sjelden at Otello er spilt i Norge. Det er derfor en sjelden go'bit vi serverer på Oscarsborg i år, legger hun til.

- Otello er en storslått og majestetisk opera akkurat som Aida. Giuseppe Verdi skrev Otello i 1887 som 77- åring. Han hadde egentlig tenkt å pensjonere seg, men ble fristet til å gyve løs på Shakespeares mørke drama, noe vi i ettertiden er svært takknemlige for. Både Aida og Otello er av hans mest spilte og mest vellykkede operaer, men likevel svært krevende og derfor som sagt sjelden oppført i Norge.

Koret er viktig

- Otello er en riktig koropera på like linje med Aida, så her er det bare å glede seg til mektige scener med fullt trykk fra et velklingende kor sammen med Oslofjord Kammerfilharmoni som er forsterket med 6 trompeter og en mandolin for anledningen. Korsangerne skal øve inn ikke færre enn 550 takter musikk med italiensk tekst. Det er all grunn til å ønske dem lykke til, sier Anne Felberg med et smil. 

- Koret består av hele 62 sangere, noe som forteller om hva slags mektig opplevelse publikum kan vente seg.

I tillegg synger 16 elever fra musikklinjene på Ski og Greåker videregående skole i koret. De har vært deltagere i Opera Ung prosjektet som OscarsborgOperen, Opera Østfold og Ung Musikk Follomodellen har igangsatt. Nå får de for første gang i livet stå på en riktig operascene og synge for et entusiastisk publikum. Gjett om de gleder seg!

- For å komme seg til Oscarsborg går det båter både fra Oslo og Drøbak. I Drøbak er det god parkering på Seiersten-området før du kjører ned til sentrum, på den store Bankløkka midt i sentrum og på parkeringsplassen på Kopås litt nord for Sundbrygga der båten går til Oscarsborg. Ellers kan en telefon til turistkontoret eller en kikk på visitdrobak.no være en god start på turen til Oscarsborg, forteller Anne Felberg.

Frivillig støtteabonnementTegn et Frivillig støtteabonnementBestem beløpet selv

Du har nå lest en artikkel fra en av våre magasiner! Vi publiserer stadig nye artikler og utvider innholdet her på våre nettsider, i tillegg til de flotte magasinene vi distribuerer. Hvis du liker det du ser og leser setter vi pris på om du kunne tenke deg å tegne et støtteabonnement.

Dette kan du lese mer om ved i klikke på knappen under.

Vis mer om støtteabonnement