Brukt er det nye nytt, påstår loppesupermarkedskjeden Kirppis, som legger til rette for at private kan selge brukte klær fra butikk. Og kundene lar seg lokke.
– Vi har blitt veldig godt mottatt i regionen, og har vært fullbooket fra dag én, sier Stine Grande og Anne Cecilie Ristvedt, som driver Kirppisbutikken i Vinterbrosenteret.
Enkelt å velge brukt
Kirppis er et norskeid «loppesupermarked». Det litt kryptiske navnet stammer fra finsk: kirppis er loppis på finsk.
I Norge ble den første butikken etablert i 2020. Nå er det åtte Kirppisbutikker i Norge. Butikken i Ås startet opp i november 2023.
Hensikten er å gjøre det enkelt å selge og kjøpe brukt. Butikken stiller med lokaler hvor privatpersoner som har noe de vil selge, kan leie plass.
– Det er selgeren som bestemmer prisen på plagget eller gjenstanden. Vi legger til rette for salg ved å holde det ryddig og fint på standplassen og bistå kunder hvis det er behov for det. Vi får en provisjon på 19 prosent av salgssummen, i tillegg til leie av standplass, forklarer Ristvedt og Grande.
Plaggene må være rene og hele, uten hull.
– En plass setter standarden for hele butikken. Premisset er at du skal ville kjøpe plagget selv, sier Ristvedt og Grande.
Gjenbruk er in
– Vi rir på gjenbruksbølgen, sier Grande. Hun viser til organisasjonen Fremtiden i våre hender som sier at for å leve bærekraftig, kan vi kun skaffe oss fem nye plagg hvert år, unntatt undertøy. – Vi må med andre ord handle mindre. Selv om noe kan oppleves som brukt og oppbrukt for én person, er det nytt for en annen. Det er flere og flere som kjøper brukt, men mange ønsker å prøve klærne på og kjenne på kvaliteten. Her har de mulighet for det, sier Grande.
Utvidelse på herresiden
Kirppis Vinterbro har ca. 200 standplasser i fire kategorier: barn, dame, herre og interiør. Hver selger har et visst antall plagg og gjenstander, avhengig av hvilken kategori de har valgt. Man kan leie standplass i alt fra én uke til mer enn to måneder.
Både blant selgere og kunder er det overvekt av kvinner, men mennene kommer etter. Det ligger an til utvidelse av antall standplasser for herreklær.
– Særlig yngre menn har fått øynene opp for gjenbruk, ifølge Grande.