Gammel og nytt i skjønn forening bidrar til det personlige preget i lillebrors MC
For de fleste er motoriserte doninger på to hjul et leketøy for lune dager i sommerhalvåret. For Ås-mannen Leif Grønslet livslang lidenskap og levebrød.
Skiltet med Lillebror MC peker innover flate jorder fra fylkesveien mellom Drøbak og Ås. Det er lite som gir assosiasjoner til krom og kubikk langs den svingete grusveien som leder mot målet. Vi forventer snarere et rufsete klubblokale for motorinteressert ungdom. Ved veis ende blir vi møtt av dukker kledd i cowboyantrekk. Midt på tunet et unnselig bygg som huser MC-butikk og verksted.
Ikoniske BSA
Her har Lillebror MC holdt til i snart 40 år. Leif Grønslet etablerte virksomheten sammen med faren i 1985, da han var 23 – 24 år.
De startet opp som eneste importør av den tsjekkiske sykkelen Jawa til Norge, som ble forhandlet tre – fire steder rundt om i landet. Etter hvert ble utvalget utvidet til Moto Guzzi, Aprilia og Suzuki. Siste tilskudd er ikoniske BSA. En gang var dette verdens største motorsykkelprodusent, som også hadde Triumph i porteføljen. Den første BSA-en rullet ut på veiene i 1910, men i 1973 var det slutt. Nå er produksjonen i gang igjen i et design som ligger tett opp til forgjengeren.
I dag har Lillebror MC seks ansatte.
-Det er en tøff bransje. Omsetningen har svingt gjennom årene. I år har den gått ned med ca. 25 prosent sammenlignet med fjoråret, skjønt under pandemien gikk den opp, opplyser Grønslet.
Tilbehør som bekledning, vesker og lignende er det blitt mindre av de siste årene. Den delen er knekt av netthandel. Salg av motorsykler er sesongarbeid, i oktober starter lavsesongen. Da er det vinterlagring og hvile, til sola varmer igjen.
En annerledes MC-butikk
Jungeltelegrafen har vært den beste reklamekanalen, i alle fall før internett gjorde annonsering lettere og billigere. Grønslet har ikke problemer med å se at virksomheten ikke er helt som MC-forhandlere flest.
-Den har personlighet, vi snakker mye med kundene, og vi har mange faste kunder. Det hender at folk bare kommer innom, setter seg ned på benken utenfor med medbragt kaffe og niste, for å prate og kikke.
Kvinner og modne menn
Den største endringen han har opplevd på de 38 årene, er at motorsykler ikke lenger bare er et fenomen for unge menn.
-Det er blitt mange flere kvinnelige MC-kjørere. Og de er flinke, mener Grønslet.
-De kjører forsiktigere og roligere enn menn gjør.
En annen stor forandring er at mange tar MC-sertifikat i voksen alder, det vil si i 50- og 60-årene, eller børster støvet av lappen de tok i yngre år. Etter en mannsalder med familiebil, koser de seg på tur alene eller i følge med andre entusiaster, eller de unngår køkjøring til jobb og suser forbi på to hjul med stresskoffert bakpå og kontorantrekk under MC-bekledningen.
Hans egne kjøreferdigheter holdes blanke ved daglig kjøring. Alle sykler som er inne på verkstedet, skal prøvekjøres før eier får beskjed om at sykkelen er klar for henting. Ettersom et par av gutta på verkstedet ikke kjører MC, trår Grønslet selv til.
Ligger i blodet
Han har vært interessert i motorsykler hele livet. Da han var 5 år skal han ha sagt at han ville bli mekaniker eller crosskjører når han ble stor. Han har fulgt drømmen, bortsett fra at det ikke ble crosskjøring, men speedway på hobbybasis i voksne år.
-Er du lillebror?
-Ja, og derav navnet på virksomheten. Jeg har alltid blitt kalt lillebror, jeg visste ikke at jeg het Leif før jeg begynte på skolen.
Det har hendt at han har spurt seg hvorfor han driver med dette, men:
-Du vet aldri hvordan dagen blir, det dukker alltid opp noen utfordringer. Det er sånn jeg vil ha det, smiler han.
Og morgendagen? En av sønnene er interessert i å ta over.
-Det er hyggelig om jeg kan overlate virksomheten til neste generasjon, men det er greit om han ikke gjør det også.
Leif Grønslet vil uansett drive med motorsykler så lenge det er liv i ham. Han har sans for veteransykler også, og har en liten samling. Hvem vet – kanskje det blir MC-museum på Tokerud gård når – eller hvis - han overlater styringen av Lillebror MC til sønnen?
I butikken har Leif Grønslet både den nye utgaven av ikoniske BSA og 1952-modellen