Hverdagsglede

Hva er hverdagsglede for deg, spurte jeg min eldste sønn. Han svarte at det er å kunne ta seg noen minutter i en stressa hverdag og bare nyte øyeblikket. Det tror jeg er veldig viktig for mange av oss, at vi er til stede her og nå. Livet går fort og vi har mange muligheter underveis til å gjøre det bra for oss selv og for våre nære og kjære.

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

Sparebank1
ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

Jeg har et ordtak på kjøkkenet som sier noe sånt som at; hvis jeg kan gjøre noe for et menneske som gjør vedkommende glad eller en forskjell, så har man fylt dagen sin med noe bra. I det hele tatt det å være et ja-menneske er bra. Det er få mennesker som trives hver dag med sure og grinete mennesker, som til nød kan si «ja». Hvordan er din hverdag?

En rekke undersøkelser viser at hva vi gjør er av stor betydning for hvordan vi trives i hverdagen. Her kommer fem grep som kan vært til hjelp og inspirasjon.

1. Vær oppmerksom: Oppmerksomhetstrening bedrer immunforsvaret vårt og gir økt glede. Det kan redusere stress og forebygge depresjon. Vi blir flinkere til å fokusere og får bedre livskvalitet om vi blir mer oppmerksomme på hva som skjer i nuet.

2. Regelmessig fysisk aktivitet gir økt livskvalitet for alle, uansett alder. Trening utløser endorfiner som øker velvære og reduserer stress. Trening kan også gi bedre hukommelse, læring, søvn og færre psykiske plager. Fysisk aktivitet får tankene dine over på et mer positivt spor.

3. Fortsett å lære. Livslang læring gir økt livskvalitet og motstandskraft. Læring endrer hjernen! Hver gang du lærer noe nytt dannes nye koblinger. Nye spor i hjernen gjør at du kan bryte vaner og mønstre. Ny kunnskap gir nye muligheter. Læring styrker selvtillit, bidrar til mer sosial samhandling med andre og et mer aktivt liv.

4. Sosiale relasjoner er bra for din psykiske helse, og fungerer som en buffer mot psykisk uhelse. Dette later til å være tilfelle for mennesker i alle aldre. Relasjoner kan gjøre deg bedre rustet til å takle vanskelige perioder i livet og kan gi deg bedre helse.

5. Gi. Livskvaliteten blir høyere når du har en følelse av mening og bidrar i samfunnet. Det å gi aktiverer områder i hjernen som er ansvarlig for lykke, belønning og velvære. Når vi flytter oppmerksomheten bort fra oss selv, så kan det redusere negative tanker og stress.

Så blir det opp til deg selv å tenke i gjennom disse fem grepene og se om du har noe å lære? Kanskje du allerede bruker et eller flere av grepene med stort hell og synes du allerede har funnet «hverdagsgleden»? Det er uansett en gave til deg selv å benytte noen av disse grepene…

Min yngste sønn var 9 år da hans mor døde og hadde det selvsagt tungt i perioder. Han fant selv ut at han ble glad av fysisk trening og depresjonen ble mer og mindre borte. Det er ofte enkle grep som gjør hverdagen så mye bedre for deg selv og dine omgivelser.

Personlig så tror jeg det første punktet «å være oppmerksom» gir min hverdag økt glede. Vær til stede i øyeblikket, la deg oppsluke av det du gjør, fullt og helt. Slapp helt av når du får en pause og nyt «det å være», nyt fuglekvitteret,
som er så vakkert.

God sommer!

 

 

Frivillig støtteabonnementTegn et Frivillig støtteabonnementBestem beløpet selv

Du har nå lest en artikkel fra en av våre magasiner! Vi publiserer stadig nye artikler og utvider innholdet her på våre nettsider, i tillegg til de flotte magasinene vi distribuerer. Hvis du liker det du ser og leser setter vi pris på om du kunne tenke deg å tegne et støtteabonnement. Dette kan du lese mer om ved i klikke på knappen under.

Vis mer om støtteabonnement