En ny milepæl i vår ungdomssatsning er nådd. Avtalen om overtagelse av « Hygga» er nå undertegnet. Her er tidligere eiere William Härter og Glenn Werner Gleditch-Reiersen i lys bukse sammen med SWK (Soon Waterkystlag) formann Espen Bratt og de to ungdommene Oscar og Petur som allerede har vært med oss i flere måneder.

ANNONSE

Sparebank1

Knut Chr Hallan  skriver på bursdagen sin 23. mai 2021:Gledelig melding fra ordføreren i Vestby Kommune under åpningen av Kystkultursenteret i går: Vår søknad om støtte til ungdoms-arbeide fra A-media/Vestby Avis/DnB som Stig og jeg jobbet så mye med, har gitt resultat 25.000 kr til bruk på Hygga, Sonja og Helene. Espen introduserte i går idèen om et jente ungdomslag rundt Sonja prosjektet!

“Sonja” what? ….følg med….

Gratulerer med dagen Knut :)

 

Vi treffer en av lagets medlemmer som ivrer etter fornyelse, Knut Chr. Hallan, som skurer dekket på en ny-utsatt plattgatter(*) motorbåt i Museumshavnen.

(*)  Plattgatter er kystbefolkningens navn på båter med relativt flatt akterspeil. Dette i motsetning til snekkefasong som er spiss eller avrundet i begge ender av vannlinjen og derfor kalles spissgatter. Plattgatter finnes som eiker og joller fra langt tilbake. Wikipedia.

Les hva Knut Chr. Hallan skriver om spissgatter her

Gro og Knut Chr. Hallan i «Ferrara Morgana» 17.mai for et par år siden. Foto: Per Angell

Kommende ungdom får seg en tur med Blåmann 17. mai 2021. “Kan vi få et hurrarop? se fb-video

Rekruttering er viktig!

– Det er mye grått hår og mye fin erfaring samlet i Kystlaget og i Venneforeningen, men nå må vi lykkes med rekrutteringen, sier han. Hvis vi ikke fornyer oss nå, dør trebåt­kulturen ut med vår generasjon!

Mange menn sitter ved bordet

Dugnadsgjengen  i Soon Water Kystlag. I alle fall noen av dem. På SWK møterom i Kystkultursenteret avbildet i Vestby Nytt nr.3 2020

Aldersfordelingen er svært høy, og det er hyggelig i seg selv, men nå må vi gjøre et krafttak for å få med ungdommen ! Altfor mange er for opptatt av mobiltelefon, PC og dataspill.

Reddet i 11’te time

– Prosjekt Mira

– Allerede nå ser vi at trebåter gis opp og blir St. Hans bål, og mange skatter går dukken. Det er synd, sier Hallan, som selv har gitt seg i kast med et ”oppgitt prosjekt” reddet i 11’te time: Seilbåten Knarr nr.20 ”Mira” (tidligere Pernille), antagelig bygget i 1947/48 av Asbjørn Johnsen i Skjeberg før han etablerte seg som båtbygger i Son.

13. september 2020: Knarr nr 20 bygget av Asbjørn Johnsen i 1947, den måtte jeg redde! Skal ikke belaste noen i SWK da vi har nok av prosjekter. Kystkultur! (fb-video)

21. mars 2021 – Mira: Formen er langsomt stigende, utetemperaturen stiger og båtpussen står foran oss. Jeg tilpasser arbeidsmengde og turgåing etter dagsformen og har et langsiktig prosjekt på gang. Knarren « Mira» som het «Pernille» da jeg fikk den, er like gammel som meg (‘47 modell) og velbrukt, men dessverre verken velholdt eller velpleiet. Man kan vel i dette tilfelle si at det er en interessant utfordring (se fb-video her)!

28. mars 2021: Palmesøndag blues! Det ble noen timer i dag også! « Team Mira « i god gjenge! Teakdekket hadde løsnet på 2/3 og var lett å fjerne. Den siste 1/3 er gjenstridig. Tar med en elektrisk hovel i morgen. Det er en utrolig god mestringsfølelse å klare det umulige, og gutta koser seg med ekstrajobben. Til sommeren skal de lære å seile Knarr!  (se fb-video)

Ungdommene som restaurerer båt

29. mars 2021. Det går fremover med Knarr nr. 20 « Mira». Det ødelagte teakdekket satt godt på ca. 1/3 og måtte hugges av. Finerdekket under er bra. Innvendig rensing er krevende. Bakken er dekket med presenning klar for bunnstoff fjerning i morgen.

18. april 2021: Kystkultur! Nå er redningen av Knarr nr. 20 “Mira” over det kritiske punktet etter å ha gått gjennom de vanligste kritiske punktene. Det må skiftes 3 aske spant og det må luses under vann . Men bunnstokk og kjølbolter er i orden, og med nytt malt fiberduk belagt dekk i vannfast finer i stedet for tynn teak og ny midtfisk, dollbord og tekkelist, kan dette bli en hyggelig båt! Knut Chr. Hallan og “Mira” holder på under tak i Sonskilen. Introduksjonen er her. video fra bildet her.

Det begynte med interessen for å bygge opp et Knarrmiljø i Son.

Da Knarr nr. 120 “Lykke” fra 1965 ble til salgs for 3 år siden, sørget jeg for at den ble værende i Son og har stilt den til disposisjon for bla. ungdommen. I samarbeid med Son Seilforening.

Jeg har seilt Knarren ”Knurr” i en årrekke og deltar i regattaer her i Son hver onsdag.

Mann i seilbåt

Knut Chr. Hallan (72) i Knarren “Knurr”. Les artikkelen “Bestefar satser nå på ungdommen” i Påskemagasinet 2020.

 Korona restriksjonene begrenser satsningen for tiden, men med stadig mer vaksinering og mindre smitte, åpner mulighetene seg forhåpentligvis.

Det er nå 3 Knarr’er i Son på sjøen og en på land under restaurering.

Prosjekt Knarr nr. 20 “Mira” fra 1947, som ble reddet i 11`te time. Tidligere het Knarr nr. 20 “Pernille” .

22. april 2021: Hverdagslykke V. « Knurr» (nr. 101, fra 1960)  var klar for saltvann og bølger. Sjøsetting og rigging gikk strøkent med hjelp fra Christian og gutta fra Sonskilen. Tar litt tid før hun trutner (*)!  Jeg pleier å fylle vann oppunder tiljene (**) innvendig 2 dager før sjøsetting. Dette rakk jeg ikke med « Knurr» i år. Ble overrasket hvor mye hun lakk. Prøver å holde vannet oppunder dørken. Det gjelder å holde båten såpass tom at det ikke lekker fra fribordet over vann. Da kan den fort gå ned i løpet av første natt. Over fribord trutner båten ved bruk.. fb-video

(*)  Å trutne betyr at trevirket utvider seg ved at cellehulrommene og celleveggene i trevirket fylles med væske. Dette skjer når man legger tre i vann, som vil trekke til seg noe av vannet. Dette gjør blant annet at trebåter blir helt vanntette. WIKIPEDIA

(**)  Tilje eller tile er fra gammelt av navn både på golvflater i hus, ett enkelt golvbord og (maritimt) golvdekningen i en småbåt. Det kan og bety dansegolv: Golvtil. Ordet har norrønt opphav, þilja. WIKIPEDIA.

6. mai 2021: I dag gikk Knarr ON 92 “Fun Gus” fra 1958 på vannet. Arnulf og Stig hadde preparert båten godt og var relativt tett! Trutner raskt! (fb-video)

seilbåt

Et tidligere bilde av Nr 92 «Fun Gus.

15. mai 2021: Vakrere blir det ikke! Hilsen mannskapet på «Knurr» (bygge-nr. 101, fra 1960) og « Lykke» (bygge-nr. 120, fra 1965. )! 

 

Knarrer på rekke og rad i Museumshavna.

Her kommer ungdommen inn.

Fra Knut Chr. Hallan sin Facebook-side

21 mars 2021: Da ønskes ungdommene Petur Petursson og Oscar Malmcolm Erlandsen velkommen i miljøet rundt trebåtene. Dette er viktig for fremtidig bærere av Kystkulturen !

27. mars 2021: God fremdrift om bord i Knarr nr. 20 « Mira» fra 1947, bygget i Oregon Pine ?, men er det furu? Gjorde en test i går med Reprim og skrape. Ikke så veldig effektivt. Varmepistol og skrape var langt bedre. Et stykke å gå, men jeg prøver å se lyspunktene. Denne båten er antagelig bygget av Asbjørn Johnsen som jobbet i Grimsenkilen i Skjeberg hos Iversen, før han etablerte seg i Son med eget båtbyggeri sammen med Helene.

27. mars 2021:Første skritt til å få med ungdommen, både til forståelse av « trebåt- glede « og til kjærkommen fritidsjobb. Her er ungdommene Oscar og Petur i god gjenge. Inspirasjonen er å lære å seile og etter hvert låne « Mira». Det er de samme gutta som er med i «Prosjekt Sally» (fb-video)

1 april 2021: En rask oppdatering fra trebåtlivets gleder! Med hjelp fra 2 flotte ungdommer fra Son, skjer det noe med Knarren «Mira» hver dag. Dette er et langsiktig prosjekt, en slags redningsaksjon.

5 april 2021: Da jeg kom for å jobbe på « Mira « i dag morges var gutta Petur og Oscar i god gang. Og de hadde allerede lokalisert « Hygga « som står under et bra telt like ved! De er skikkelig entusiastiske, og klar til å bli med. Ingen tvil om at Kystlaget er på rett spor! (fbvideo)

6 april 2021: Alle monner drar! Akterdekk på « Mira» er ferdig slipt. Mye jobb, men likevel morsomt å se at det går!

10 april 2021: Det går fremover med Knarren «Mira» og begynner å få oversikt. Vår redningsaksjon går etter planen, men det er store utfordringer og må ta tiden til hjelp. I går var jeg på Sollerud ved Lysaker for å lære. Inge-Bertin Almeland « bygger en ny» Knarr av restene av bygge-nr. 35.

29 april 2021: Der går fremover med Knarr nr. 20 « Mira». Det ødelagte teakdekket satt godt på ca 1/3 og måtte hugges av. Finerdekket under er bra. Innvendig rensing er krevende. Bakken er dekket med presenning klar for bunnstoff fjerningen i morgen. (fb-video)

 

 

– Prosjekt “Hygga”

Jeg har lovet å lære dem å seile, og de har sommerjobb med å pusse båt. 2 måneders trebåtpuss denne våren har vært interessant læring for Oscar og Petur, to syttenåringer fra Son. I vår har Soon Water Kystlag satset på en 23 fots tresnekke fra 1936 som er sunn og fin tross sin alder. Her er ungdommene i gang med vårpussen. Båten heter ”Hygga” og er gitt i gave til Kystlaget som skal la ungdommene disponere den.

Ungdom og snekken “Hygga” “Bevaring gjennom Bruk”. En viktig del av Kystlagets formål er formidling av Kystkultur. Bevaring, vedlikehold og bruk av trebåter er en naturlig og fremtidsrettet del av vår virksomhet.  les mer

11. april 2021: Soon Water Kystlag har en plan om å få med ungdommen, slik at Kystkulturen kan videbringes i nye generasjoner. Vi pusser og restaurerer båter, vi redder gamle båter og skal lære ungdommene både å drive med motorbåter og å lære å seile gamle trebåter. Museene i Akershus -MiA- støtter opp for å lage internettløsninger for å kommunisere med ungdom. Her signeres kontrakten mellom SWK på vegne av MiA v/ Espen Bratt og ungdommene Oscar og Petur! Da er vi i gang også på sosiale medier som følges av de yngre! (se fb-video av signering).

16. april 2021: En ny milepæl i vår ungdomssatsning er nådd. I dag ble avtalen om overtagelse av « Hygga» undertegnet. Dette er en spesielt godt bygget snekke på 23 fot med glattbygget ( kravellbygget ) skrog, harmonisk skrogfasong og pen vindskjerm. Motoren er defekt, og vi skal nå ta ut motoren og sjekke om den kan reddes ( original FM -S2 ) Her er tidligere eiere William Härter og Glenn Werner Gleditch-Reiersen i lys bukse sammen med SWK formann Espen Bratt og de to ungdommene Oscar og Petur. Vi gikk gjennom årets kommende vårpuss og fikk mange gode tips.

Men først må motoren, en FM S 2 bensinmotor, repareres eller byttes. Her hjelper gamle­kara i Kystlaget til, og vi har søkt om støtte i Sparebank­stiftelsen/ A-media. (med hyggelig svar 22. mai. 2021).

Prosjekt Hygga – en 26 fot snekke. med ungdommene Oscar og Petur.

“… Dette vil si at vi kan få “Hygga” på vannet for sesongen !  Video av motoren i gang. Den gamle motoren kan nå settes i stand over vinteren og enten den brukes på ett annet prosjekt eller selges, fin gjenbruk……..

 

……… Espen introduserte 22. mai 2021 idèen om et jente ungdomslag rundt Sonja prosjektet!

– Prosjekt “Sonja”

Kanskje får vi også et jente ungdomslag rundt Sonja prosjektet ! Her ser vi Sonja i all sin prakt (Foto: Stig).

– Prosjekt “Helene”

Et annet prosjekt på gang er en liten ungdoms-seilbåt, en Andunge, er også tenkt som et ungdomsprosjekt. Denne båten, som er kalt ”Helene”. Andunge nr. 16 er nemlig bygget av Helene og Asbjørn Johnsen her i Son.

Andungen Helene

”101 åringen Octava”

I fjor ble  ”Oct­ava” den gang 100 år, pusset opp på dugnad. 

Dugnadsgjeng Seilbåt

Høsten 2020: Entusiaster i Soon Water kystlag har pusset opp 100 åringen «Octava» på dugnad! Les Vestby Nytt nr. 11/12 2020. Det klassiske trebåtmiljøet vokser.

20 mai 2021: I dag ble Octava sjøsatt. Veldig tett og fin! (fb-video)

– Prosjekt ”Sally III”

” Sally” blir 100 år og dette skal markeres 5. juni ved Kystkultursenteret. I vinter har ”Sally III” blitt pusset opp på dugnad i SWK, med en fantastisk innsats fra Terje Mathisen i første rekke. (Det er trebåtentusiast Anstein Spone som har brakt det flotte fartøyet tilbake til Son, Slik han gjorde det med Octava).

13. april 2021: Dette bildet er ment som et symbol på en ny giv i Soon Water Kystlag: ungdom om bord i hundreåringen Sally ! I går kveld gikk leieavtalen mellom Vestby Kommune og SWK og SKKV (venneforeningen) gjennom. Vi håper avtalen gir muligheter til positivt samarbeid i vårt flotte Kystkultursenter! Denne facebook-siden har nå 148 følgere (fb-link).

27. april 2021: Arbeidet med 100 års jubilanten «Sally III» går sin gang, spesielt grunnet Terje Mathisens nesten daglige bidrag ! Nå er utsetting av «Sally» og «Koggen» bestilt til 14. mai fordi Kystkultursenteret skal ha offisiell åpning den 20. mai. Markeringen av «SallyIII»’s 100 års jubileum skjer 5. juni ! (se fb-video) 

3. mai 2021. Glimt fra dugnaden på Sally: Espen, Stig, Arnulf, Terje, Oscar, Petur og Knut Chr. Hallan (se fb-video) 

9 mai 2021: Det går fremover. Sally blir klar til sjøsetting 14. mai, Info tavlen blir « som ny», Hygga får ny motor, Sonja er underveis og nye bryggeskilt er i produksjon. To nye medlemmer og kasserer har meldt seg. Miljøet er prima og samarbeidet med Venneforeningen er godt. « På Kystkultursenteret er det plass til alle» (video)

Båten er en lang og smal Skjærgårdskrysser konstruert, bygget og seilt av Jac M. Iversen i Son.

Eivind Rabben skriver: «Sally III» har fått seg litt pryd og reklame i forbindelse med sitt 100 års jubileum i år, banneret skulle gjøre det klart for alle hvilket klenodium som klargjøres til sin 36.500 dagers bursdag på Kystkultursenteret. 

Ett annet godt samarbeide med Museumene i Akershus, Soon Water Kystlag og Vestby Kommune. 🙂 En spesiell takk til Terje Mathisen som har ofret mye fritid på og gitt sin ekspertise til dette flotte kystkultur prosjektet … !

Espen Bratt skriver: Terje er årets båtpusser. Han har fått litt hjelp nå av Arnulf så er han ikke helt alene. Terje er fortsatt helt Konge. Han har også søkt midler til Sally. Denne gutten er allsidig og et funn for SWK 🎶🎉👍

13 mai 2021: Glimt før sjøsetting i morgen tidlig! Artig å se Geir Bettens BB17 også! (fb-videoer).

13 mai 2021: Da er Koggen, Sally III og Frimann klar til sjøsetting i morgen. Kranbilen kommer kl. 08! Stor stemning på Kystkultursenteret i dag da båtene ble avkledd for presenninger! (fb-video)

14.mai 2021. Eriksenkran står klar. Siste finish før sjøsetting av Sally. Koggen er klar. Nå skjer det. (fb-video)

14 mai 2021: Da fikk vi tatt frem Sally masten , godt å være flere. Masten er i god stand og skal nå vedlikehold-lakkeres og sjekkes! (fb-video)

14.mai 2021.  Sally sjøsatt. En veldig fin dag på Kystkultursenteret. Det begynte kl. 08.00 og varte til 16 før vi fikk alt på plass! En fantastisk fin gjeng, masse entusiasme og mye energi i Soon Water Kystlag! (fb-video). Og så var det Alex’s tur med Frimann og Geirs BB17 fikk et godt løft! (fb-video)

Sally III Soon Water Kystlag Sallys venner

101 åringen Octava.

I år regner vi med å seile klassiske trebåter hver onsdag i Sonskilen:

  • Sally
  • Octava
  • de tre Knarrene
    1. Fun-Gus
    2. Knurr
    3. Lykke
  • 9 meteren Solgang
  • IOD’en ERA som i disse dager hentes hjem fra Sverige.

Klikk på bildet for å se fb-video.

Og C&C (Christian og Camilla) kunne gå i land som regattavinnere!

IOD’en ERA

Gammel kjærlighet ruster ikke

Da jeg var guttunge, 12 år gammel i 1959, kjøpte mine foreldre hytte i Slevikkilen rett syd for Hankø. Der var det en egen seilkubb, Slevikkilen Seilklubb, det var egen kran på brygga for utsetting og opptak av båter. Ved Hankø var det ingen slik kran. Ved store arrangementer som f. eks VM seilaser, ble det travelt i Slevikkilen. Jeg husker spesielt de kongelige seilerne som f. eks Kong Konstantin fra Hellas og den spanske Kronprinsen Juan Carlos, som den gang seilte 5,5 Meter, Drake og IOD. Også Kong Olav var tilstede i vår lille verden. Det var stort for en guttunge som var fersk A-jolle seiler, å se heltene komme til lille Slevik…

Les mer

Seilbåt

IOD N54 “ERA” bygget av Bjarne Aas for Prinsesse Ragnhild i 1959.

20 mai 2021: Da er «ERA» sjøsatt i Son. En historisk viktig båt: Bjarne Aas på Isegran i Fredrikstad konstruerte og bygget 162 IOD seilbåter fra 1936 til 1968 pg er en av de mest kjente norske båtdesignere. Denne båten, N 54, ble bestilt av Erling Lorentzen og Prinsesse Ragnhild i 1959 og er meget kjent i den Internasjonale One Design verden. Håper den kan bli et hyggelig bidrag i trebåtmiljøet i Son. (fb-video 1) (fb-video 2)

På Facebook og Instagram

Kystlaget satser på å være litt mer utadvendt og oppfordrer til å følge med på Facebook-siden ”Soon Water Kystlag”, som har 148 følgere.

Foto: Espen Bratt med digitalt tilsnitt av Eivind Rabben.

Ungdommene Oscar og Petur har fått et oppdrag fra Mia i å lage en nettside rundt prosjekt Sally på Instagram og på de kanaler der ungdommene treffes, slik at vi kan få med flere ungdom.

Så vi er i gang, sier den 74 årige entusiasten som pusser videre på båtene i havnen.

Fra mineboka: Illustrasjon. Knut seiler og tenker bil.

18 august 2018: Denne weekenden er det « Kulturdøgnet i Soon» som ble åpnet med veteranbilkortesje fra Eldresenteret! 87 år unge Per Angell var rask i å sikre seg et sete i vår Morgan !

Følg Facebook-siden til Knut Chr Hallan og Soon Water Kystlag for jevnlige oppdateringer.

14 mai 2021: I dag dukket det opp en sjelden klassiker i Son. Den hadde seilt fra Blommenholm for å bli overlevert til en ny eier i Son. Det klassiske miljøet bokser i den lille byen vår. Velkommen til en Stordrake ( Johan Anker design, nydelig! ) Det ble bygget to Stordraker. U1 Storebror og U2 Facit. Facit har hjemmehavn i Grimstad, og Storebror går nå fra Oslofjordmuseet i Vollen til Son. Storebror er tegnet av Johan Anker, og bygget på Anker&Jensens verft i Vollen i 1935. (fb-video)

Relaterte artikler:

  • Klassiske trebåter i Son Vestby Nytt, VN0320
  • En rask “TEASER” til “Det klassiske trebåtmiljøet i Son vokser” Vestby Nytt VN11/12-20
  • Det klassiske trebåtmiljøet i Son vokser VN11/12-20
  • Portrettet KNUT CHRISTIAN HALLAN Vestby Nytt, VN0121
  • Son kystkultursenter Vestby Nytt VN0421

Les mer om Sally III i Vestby Nytt nummer 6/7 2021 som er ute i alle postkasser ca. 24. juni. 

Vi har hentet videoer og bilder via Facebook på Knut Chr. Hallan og Soon Water Kystlag sine sider.

Frivillig støtteabonnementTegn et Frivillig støtteabonnementBestem beløpet selv

Du har nå lest en artikkel fra en av våre magasiner! Vi publiserer stadig nye artikler og utvider innholdet her på våre nettsider, i tillegg til de flotte magasinene vi distribuerer. Hvis du liker det du ser og leser setter vi pris på om du kunne tenke deg å tegne et støtteabonnement. Dette kan du lese mer om ved i klikke på knappen under.

Vis mer om støtteabonnement