Årets operaoppsetning på Oscarsborg festning vil være en unik opplevelse for alle som kommer for å overvære den. Det mener både dirigent Christian Eggen og regissør Ivar Tindberg. En nyskrevet opera er unikt i seg selv, og at den er lagt til hendelsene som utspant seg på Oscarsborg 9. april 1940 er enda mer spesielt.
Vi sitter hjemme i stua til Christian Eggen. Fra stuevinduet er det god utsikt til Oscarsborg festning, og på bordet foran oss ligger partituret til Kommandanten. Som guttunge løp Christian rundt på Søndre Kaholmen sammen med en kompis som bodde på øya. Sneik seg over på den nordre øya selv om han viste at det ikke var lov. Der var det fine strender, men der lå også torpedobatteriet. Han er derfor godt kjent på Oscarsborg, Christian.
Ivar Tindberg har akkurat kommet tilbake etter å ha vandret rundt på Oscarsborg sammen med et stort team fra OscarsborgOperaen. Han har ikke helt klart å riste av seg alle inntrykkene.
– Dette blir helt fantastisk, og annerledes, uttrykker han.
Et modig valg
Tindberg og Eggen har jobbet sammen tidligere på bl.a. Nationalteateret, forestillinger med Kork og Ingrid Bjørnov og Kari Slaatsveen. Nå gir de stor honnør til komponist Trygve Brøske og til librettoskriver Marianne Meløy for jobben de har gjort med Kommandanten.
– Og ikke minst til operasjef Anne Felberg som i flere år har hatt en ide og en drøm om et nytt, norsk musikkverk på Oscarsborg. Nå er drømmen blitt til virkelighet, og det har blitt til en vandringsdel til steder på festningen mange sjelden eller aldri har vært, og til en operadel. At hun har benyttet seg av Brøske og Meløy, to lekne, yngre kunstnere, står det også stor respekt av, og er en modig avgjørelse, sier Eggen.
Tindberg forteller at arbeidet med operaen startet som en slags workshop der komponisten, librettisten, dirigenten, operasjefen og han selv var på øya og festningen i flere omganger og drodlet rundt ulike idéer.
– Dette er en urfremføring og materialet bygges fra null, og vi arbeider på ‘hellig grunn’. Det har vært både spennende og utfordrende å ta tak i, for folk har sterkt eierskap både til historien og til stedet. Vi bruker hendelsene som utspilte seg 9. april 1940 som utgangpunkt for vår fortelling, det er imidlertid ikke en historie om Birger Eriksen, men om lederskap generelt. Det handler om lojalitet, lydighet og flokk kontra individ. Om å lytte til ordre eller ta ansvar selv. Og det var jo nettopp det oberst Eriksen var, en leder som tok ansvar og avgjørelser. Viktige avgjørelser, og det er her det starter, forteller Tindberg.
– Vi behøver ikke si mer, bare legge til at vi håper folk ikke går glipp av denne unike opplevelsen, legger Eggen og Tindberg til.
Delt inn i fem grupper
– Publikum blir delt inn i fem grupper og skal innom like mange ‘stasjoner’ på vandringen rundt på øya. På hver post er det er kulturelt innslag. Det var denne turen vi gikk i dag, og jeg må innrømme at det gav oss mye å tenke på, forteller Tindberg. – Vandringen bygger opp mot selve operaforestillingen og publikum blir vitne til ulike situasjoner, noen dramatiske, andre mer humoristiske og surrealistiske. I forestillingen møter publikum en rekke kjente ledere. Det være seg Caesar, Olav den Hellige, Hitler og Stalin. Vi får til og med et glimt av både Angela Merkel og Greta Thunberg, sier Tindberg og smiler.
– Det er også spennende hvordan forestillingen er lagt opp, mener Christian. – Det hele begynner mens det er lyst, og når operaen starter siger mørket på. Inne i Borggården blir det en spektakulær bruk av lys, laser og video på borggårdsmurene. Dette er et uvanlig operaprosjekt, og i tillegg til musikken og sangen får publikum oppleve vår versjon av “Debatten” der store historiske ledere møtes, samt lokal historie, forteller han.
Musikk med humor
– Trygve Brøskes musikk er en slags fri form, med henvisninger til ulike klassiske verk. Han er selv pianist, både jazz og klassisk, og liker å boltre seg med uventede innslag. – Den er preget av humor og uventede overganger. Den sprudler av musikalitet og har til og med all-sang å by på, forteller Christian. – Han utfordrer helt klart folks forventninger til hva en opera er, og i handlingen følges både oberst Eriksen og kapteinen på Blücher, Heinrich Woldag.
Christian Eggen er kommandant for de musikalske kreftene denne kvelden, inkludert Den kongelige norske marines musikkorps. Landets absolutt beste janitsjarorkester, supplert med noen gjeste-instrumentalister.
– Det måtte naturligvis bli Marinemusikken til denne forestillingen på Oscarsborg, sier Eggen, som kjenner orkestret godt. Første gang han dirigerte dem var under innspillingen av Erik Byes siste album, «I dur og brott», som fikk Spellemannprisen i 2003.
– Det er en fantastisk gjeng. De er hjemme i alle genrer. Trygve Brøskes mangfoldige musikk er midt i blinken for dem.
Eggen har lang erfaring med musikkteater, både som dirigent og komponist. Først og fremst på operaen i Bjørvika, på Nationaltheatret og på Det norske teater, men han har også gjestet flere scener utenlands, blant annet den berømte La Scala-operaen i Milano. Det er andre gang han dirigerer en operaoppsetning på Oscarsborg.
– Det er moro å jobbe med opera! Det er så mange ulike elementer som skal smelte sammen. Du jobber tett med kunstnere og håndverkere av alle slag, det er utfordrende, lærerikt og givende! Og ekstra gøy i år, når vi skal lage noe helt nytt. Det er et privilegium å få lede et så strålende lag av sangere og musikere. Her handler det om å gi kreativiteten frie tøyler. Vi skal hjelpe hverandre til å finne riktig vei. Vi har et stort stykke arbeide foran oss. Det er jo ingen som aner hva dette vil bli til slutt, sier Christian.
En unik kveld
Både Eggen og Tindberg understreker at alle som kommer og ser “Kommandanten” vil være del av noe unikt.
– Publikum som kommer er med på en uroppføring av en norsk opera, noe som er sjelden kost. Og dette skjer på et historisk viktig sted for landet. Denne operaen kunne ikke ha vært laget for oppsetning andre steder, hevder de.
– Det er et svært konsept, de aller beste sangerne i landet står på scenen, koret er stort og orkesteret fremragende. Alt er spesiallaget for Oscarsborg festning og vi er beæret over å få lov til å være med på dette. Det er en sterk forestilling hvor publikums emosjonelle apparatet blir utfordret. Og dette i en tid der verden utfordres av nådeløse og tyranniske ledere.