ANNONSE

Egenannonse Mediasenteret
ANNONSE

ANNONSE

I Son kulturkirke arrangerer kirkeakademiene i Ås, Moss og Son et seminar den 3. februar med temaet «Hvordan forstå Jesus?». Hvem er opptatt av slikt?I Skandinavia ser det ut til at vi har utviklet en berøringsangst for alt som knytter seg til Jesus. Jo, vi har hørt om ham, men snakker ikke om ham, og kjenner det kanskje som noe fremmed om vi tar navnet i munnen.

Illustrasjon av Jesus, med kort hår

Dahl Sørensens Kristus

Er det noe poeng med Jesus?

Antagelig har kirken selv en del av ansvaret for denne berøringsangsten, som avgjort ikke er noe globalt fenomen. I skrivende stund gir «Jesus» 285 millioner treff på Google. Hundretusenvis av bøker er skrevet om ham, og det kommer stadig ut nye. Den viktigste boka, Det Nye testamente, er oversatt til 1250 språk! Han er opphavet til verdens største religion med 2,2 milliarder mennesker og for over en milliard muslimer er han en stor profet. Jesu liv er utgangspunkt for vår tidsregning og bestemmer fortsatt våre almanakker, helligdager og høytider. Og hva hadde europeisk kultur vært uten Jesus? Alt dette til tross for at hans virksomhet kun varte i 3 år.
Uansett hva vi måtte tro og mene om ham er det vanskelig å finne en person i historien med større virkningshistorie enn Jesus. Så noe må det vel være? Kanskje har vi låst oss fast i oppfatninger som i dag ikke gir mening? Vi skjønner rett og slett ikke poenget med Jesus.

Den historiske Jesus

På seminaret, som retter seg mot både troende og tvilere, fokusers det på de eldste kildene vi har, og på den historiske Jesus. Hva kan historieforskning si oss om Jesus, og hva kan historieforskning ikke svare på? Hva sier evangeliene om Jesus, og på hvilke måter kan dette ha betydning i dag? Til å gi innblikk i disse spørsmålene kommer Jesus-forsker Ph.D Hilde Brekke Møller. Hun har tidligere skapt mye debatt, både i og utenfor kirken.

Det handler ikke om himmel og helvete

Knut Rygh, sokneprest i ­Sagene i Oslo, har oversatt boken «Gjenoppdag kristen­dommen». Med utgangspunkt i denne bokens forfatter, Marcus Borg, vil han formidle et noe annet syn på Jesus enn det mange er vant til: Kristendom handler ikke om himmel og helvete og Jesus måtte ikke dø for våre synder. Snarere handler det om å se livet som en del av Guds gode skaperverk og delta i kampen mot alt som bryter dette ned. Jesus viste oss hvem Gud er, en som reiser mennesker opp, gir mennesker verdighet og som deler sorger og gleder hos hvert enkelt menneske. Og som står opp mot all undertrykkelse, voldsutøvelse og maktbruk.
Knut Refsdal, generalsekretær i Norges kristne råd og bosatt i Moss, bygger videre på dette og er opptatt av å få frem hva hovedfokus hos Jesus er. Det handler verken om å bli mest mulig prektig eller leve etter en masse gamle regler. Det handler heller ikke om å måtte kjenne seg veldig syndig og fortapt. Hva det handler om, får du vite på seminaret.

Frivillig støtteabonnementTegn et Frivillig støtteabonnementBestem beløpet selv

Du har nå lest en artikkel fra en av våre magasiner! Vi publiserer stadig nye artikler og utvider innholdet her på våre nettsider, i tillegg til de flotte magasinene vi distribuerer. Hvis du liker det du ser og leser setter vi pris på om du kunne tenke deg å tegne et støtteabonnement.

Dette kan du lese mer om ved i klikke på knappen under.