Nydelige naturbilder av 17.mai tog etter trommekorps i Garder

Foto: Lisbeth Garder Ruud

Det låter skikkelig når Hvitsten trommekorps strammer sine trommeskinn og lar stikkene snakke. Siden 2012 har de gledet innbyggerne i store deler av Vestby med sitt energiske og taktfaste spill.

Og det mangler ikke på oppgaver 17. mai i år heller. Hvor mange skritt det hadde vist på telleren er ganske så uvisst, men Torleif Lesteberg er sikker på at det hadde blitt noe titalls. Sånn sett er det god trim for voksne damer og menn når det skal spilles på fire ulike steder i løpet av nasjonaldagen.

Og når Vestby Nytt går i trykken går Hvitsten Trommekorps langs en landevei i kommunen og øver på å holde rekkene, kikke til siden, en meter til trommisen foran, samtidig som de skal spille sine marsjer og trommevirvler på stødig vis.

– Det er greit å vise oss litt fram til publikum og gi de noen smakebiter på hva de kan forvente seg 17. mai, humrer Torleif Lesteberg. – Nå har vi holdt oss innomhus lenge, så nå er det på plass å få litt friskluft under stikkene.
Han har akkurat fått av seg motorsykkeldressen når Vestby Nytt ringer, og innrømmer at 17. mai alltid er en hektisk dag.
– Men det er også en fin dag og markedsføre oss på. Vi er alltid ute etter nye medlemmer, både kvinner og menn, og vi har erfart at det kan dukke opp nye fjes etter at de har hørt oss spille. Vi er gode på det ­sosiale og det er en herlig gjeng å komme inn i, forteller han.

– Å ha spilt et instrument er ofte en fordel, men ingen betingelse, og utstyr får alle nykommere av oss når det kommer på en øvelse. Ja, svarer Lesteberg, vi bli ­stadig invitert til ulike oppdrag. Det er jo litt spesielt med et blandet tromme­orkester. Great Garlic Girls inviterte oss til sitt jubileum, og vi tok sjansen på å delta på Stjernekamp, hvor vi fikk flotte tilbakemeldinger.
– Som du skjønner Mørk, her er det bare glede, og selv om beina hos noen etter hvert begynner å bli en liten smule slitne, er lysten der fortsatt, og den overvinner alt. Selv med høy gjennomsnittsalder er det full rulle 17. mai. Det skal vi vise Vestbys innbyggere, sier Lesteberg med en liten latter

Likte du denne artikkelen?

Ja
Nei
Takk for din tilbakemelding!