ANNONSE

Egenannonse Mediasenteret
ANNONSE

ANNONSE

Fra helsemyndighetene blir vi oppfordret til å spise fisk 3 ganger i uka. Alle vet at fisk er sunt og mange mener den er god også. Det finnes mange oppskrifter på fisk, foredlet fisk og andre fiskeprodukter. Alltid noe for enhver smak. Nå skal vi ta en prat med en som er spesielt opptatt av fisk her i området.

Finnmarksfisk leverer fisk og foredlet fisk fra Båtsfjord til utsalgssteder i regionen. Martin Våge startet bedriften sammen med kollega Cato Signebøen. For å gå litt i dybden og bli en bedre fiskekjenner benytter vi oss av kompetansen og erfaringen til Martin Våge.

Martin Våge ved en velkjent henger med godbiter.

Martin Våge ved en velkjent henger med godbiter.

KUN VILLFISK

Martin forteller at det er store fiskeressurser i havet og er en motstander av oppdrettsfisk som han mener er unødvendig. Villfisken blir fanget ved linefangst og sløyet på mindre båter. Under transporten til fiskemottaket ligger fisken i kaldt vann. Etter filetering og foredling blir fisken påført et lite lag med vann som forsegling før emballering og innfrysing. Det tar dermed bare noen timer fra fangst til innfrysing. Deretter blir fisken transportert med frysetrailer til et fryseanlegg på Rakkestad. Etter behov tas fiskeproduktene ut fra lageret til fordeling i regionen.

FRA FISKEBIL TIL FISKEHENGER MED FRYSEAGGREGAT.

Vi er vant til å se fiskebiler kjøre rundt. Martin forteller at fleksibiliteten er større med mindre hengere som har kjøleaggregat. Hengere med fisk er blitt så populære at de har 4 hengere som benyttes til utleie for bedrifter og andre.

HVORDAN KAN VI FORBRUKERE VITE AT FISKEN ER AV GOD KVALITET ?

Martin forklarer at kjøttet på fisken skal være fast, derav uttrykket fast i fisken. En slappfisk er nok noe eldre. Forråtnelsesprosessen starter rett etter at fisken er fanget. Har det gått for mange dager kan fisken avgi en lukt og se uappetittlig. I frossen tilstand kan fisken lagres over ett år. Han forteller at han gjerne informerer forbrukere om fiskekvalitet, produkter og tilberedning. En god gammeldags kundeservice er fortsatt viktig i våre dager sammen med en yrkesstolthet ved salg av kvalitetsfisk. Noen er blitt kurset i fiskens anatomi og hva som er viktige deler på fisken. Enkelte ringer og bestiller og ønsker informasjon utenom normal arbeidstid. Vi svarer og leverer i den grad vi har tid og varer, sier Martin.

KJØP NÅR DU VIL OG HENT NÅR DU VIL OG HVOR DU VIL !

Netthandel med over 40 utleveringssteder vil bli introdusert om 1-2 måneder, forteller Martin stolt. Da vil levering av fisk være tilgjengelig nærmere forbrukere. Etter nettbestilling med angivelse av ønsket utleveringssted vil du motta en sms at fisken er klar til henting gjerne et par dager etter bestilling. Alle utleveringssteder har fryselager. Vi er mest kjent som leverandør av fisk og fiskeprodukter til forbrukere. En økende andel av våre leveringer går nå til bedrifter, catering og restauranter. I andre regioner leverer vi også til butikkjeder. Levering av levende kongekrabber fra Båtsfjord er blitt populært til restauranter som har vannkar. Ferskere mat er ikke mulig.

Til slutt vil Martin opplyse at nyheter og annen informasjon er på nettsider og Facebook. Der er det også konkurranser med naturlig nok fisk som premier.

Frivillig støtteabonnementTegn et Frivillig støtteabonnementBestem beløpet selv

Du har nå lest en artikkel fra en av våre magasiner! Vi publiserer stadig nye artikler og utvider innholdet her på våre nettsider, i tillegg til de flotte magasinene vi distribuerer. Hvis du liker det du ser og leser setter vi pris på om du kunne tenke deg å tegne et støtteabonnement.

Dette kan du lese mer om ved i klikke på knappen under.