Avdelingsleder Sjur Heglund (t.v.) og salgssjef Vinterbro, Rune Berget, innrømmer at bobil- og campingvognsalgfra avd. Hjulet på Vinterbro ruller godt.
I årevis har plassen foran ærverdige “Hjulet” ved Gjersjøen vært fylt opp av campingvogner. Nå har i stadig større grad bobilene forsynt seg av plassen.
Mange pendlere har et forhold til “Hjulet”. Det ble laget til Askim gummivarefabrikk som et reklamehjul i anledning en stand på Norges varemesse i 1932, og senere plassert på Ringnes ved Gjersjøen. Der fungerte hjulet som restaurant og skyss-stasjon. Da E-6 ble lagt om i 1970, og hoved-trafikken ikke lenger passerte “Hjulet”, ble BP stasjonen på stedet lagt ned, og Hjulet Caravansenter rullet inn på markedet. I 2017 overtok Ferda selskapet, og i dag går ferden videre med en bygningsmasse som er nyoppusset og innbydende.
Bobiler øker
Etter at Norge ble stengt ned for halvannet år siden har nordmenn blitt henvist til hjemlandet som sitt nær sagt eneste ferieland. Dette har åpnet øynene for mange, og stadig flere forteller om fantastiske reiser i eget land, med opplevelser og natur de egentlig ikke var klar over.
– Denne trenden tror vi også vil fortsette, og vi har merket en voldsom pågang både når et gjelder bobiler og campingvogner forteller avdelingsleder Sjur Heglund og salgssjef på Vinterbro, Rune Berget.
– Det som tidligere har vært en stor overvekt av solgte campingvogner begynner nå å bli tatt igjen av bobilsalget. I dag klarer vi rett og slette å levere det vi ønsker, og i særlig grad gjelder det de minste campingvognene T@B, en slags retroutgave som vi ikke klarere å få inn nok av. Liten, snerten, lett å ta med seg, men inneholder alt du trenger for en god ferie.
– I Tyskland har bobilsalget økt med hele 40%, da sier det seg selv at det er et stort press på leverandører, som i tillegg har vært delvis nedstengt som følge av pandemien. En stor del av bobilmarkedet dekkes i dag av Fiat, og med stor etterspørsel som betyr høye priser har vi også svært lite innbyttebiler og vogner å tilby. Eierne selger de selv.
Mindre og mer kompakte
Heglund forteller om en noe endret livsstil for campingfolket. Vognene blir stadig smartere innredet, og mindre, og de mer urbane bobilene blir mer og mer populære. De er lettere å betjene og krever ikke så stor plass. Her på Vinterbro prioriterer vi de mindre vognene og de urbane by-bobilene. Nå får du faktisk også små varebiler som omgjøres til bobiler av det norske selskapet Raido. Et spennende konsept som er på full fart inn i markedet. Vi har konsentrert oss om salg og utstilling på Vinterbro mens service og vedlikehold er lagt til Mysen.
– Det ser ut som om flere og flere ønsker å legge ut på impulsive feriereiser. Alt er pakket i vogna, en kjapp tur innom nærbutikken og så er turen i gang. Gjerne inn på småveiene, inn til små fiskevann, opp på fjellet, ut ved kysten, og ikke nødvendigvis til store anlagte campingplasser. Da er de mindre vognene og bilene helt suverene.
– Når folk skal velge vogn eller bil er det først og fremst sengeplasser kunden er opptatt av. Og da i forhold til antall familiemedlemmer. Og kanskje en markise som gjøre uteområdet mer behagelig. Store batteripakker, gjerne litium, og solcellepanel er også veldig populært. Særlig er dette viktig for folk som liker å bevege seg utfor allfarvei. Fasiliteter som toalett, fryser, kjøleskap, kokeplater, stekeovn varmt og kaldt vann og alt vi er vant til med hjemmefra, er installert i de aller fleste bobiler og vogner. Det mangler egentlig ikke på noe.
Ønsker seg frihet
– Vi erfarer at folk i stadig større grad ønsker seg den friheten en campingopplevelse gir. Du kommer tett innpå naturen, og du står fritt til å dra hvor du vil. Du er ikke avhengig av hotellbookinger. Og selv om det ikke er gratis å gå til innkjøp av en bobil eller en god campingvogn, er mange villig til å investere i det på bekostning av båt eller en hytte, forteller Heglund.
– Mens kundegruppen tidligere var godt voksne og pensjonister, ser vi stadig flere yngre mennesker, og ikke minst småbarnsfamilier, kaster seg på campingbølgen. Noen plasserer vogna eller bilen ved et alpinsenter om vinteren, og kjører rundt i landet vår, sommer og høst. Da har de gjerne med seg både sykler og kajakker, og bruker bilen eller vogna som base og utgangspunkt for dagsturer.
Spennende tid
Heglund innrømmer at han er en smule spent på hva som skjer når pandemien tar slutt, og grensene til Sverige åpnes igjen. En mengde nordmenn har campingvogner plassert i Sverige de ikke har besøkt på kanskje to år.
– Ferievanene er blitt forandret disse to årene, og hvor mange vil gå tilbake til gamle rutiner, og hvor mange har fått sans for Norge og ferie i eget land? Får vi er ras av brukte campingvogner, eller faller vi tilbake til slik det var? Det blir spennende, og dette er noe hele bransjen er opptatt av.
– Kanskje blir det en miks. Å beholde basen i Sverige, samtidig som en ferie i Norge blir mer og mer spennende.
Heglund forteller om få ulykker og skader, og om billige priser både på forsikring og vedlikehold. Bobilene er lette å kjøre, sjåføren sitter høyt, det er god oversikt og det er lite “sinnakjøring”. Det er ofte kjøpet som koster, mens driften er langt billigere enn både hytte og båt. Som selskap har Ferda en rekke salgs- og servicesteder over det ganske land. Fra Grimstad i sør til Nordkjosbotn i nord.
– Nord Norge er et enormt marked for bobiler, særlig utleie, forteller Heglund.
– Så der ligger neste satsning?
– Ja, vi har noen spennende planer i forbindelse med utleie som vi snart lanserer, innrømmer Heglund med et smil.
Berget (t.v.) og Heglund foran kanske din hippeste campingvogna for tiden..
Heglund (t.v.) og Berget innrømmer at bobilsalgt har tatt helt av de siste årene, og at de er i ferd med å slå mange rekorder.