Markedskoordinator Marius Holmgren og Senterleder Christin Werge Johansen
Vi har tatt en prat med Senterleder Christin Werge Johansen om status, hvordan de jobber og videre utvikling fremover.
Hun forteller at det er en kontinuerlig prosess for å forbedre senteret.
Nå er det fokus på millioninvestering i ny trapp som letter adkomsten til 2. etg. og samtidig frigjøre areale i 1. etg. Det er tett kommunikasjon mellom senterets administrasjon og de enkelte butikkene. I et kjøpesenter må alle jobbe i samme retning mot et felles mål. På butikkledermøter og morgenmøter før senterets åpningstid treffes samarbeidspartnere for å diskutere felles utfordringer og løsninger. Man blir nesten som en stor familie med et tett samarbeide.
Netthandelen medfører endringer i varehandel og en tilpasning er viktig. Noen sentere må fokusere på å være mer attraktive for å tiltrekke kunder. Nye butikker, tjenester og opplevelser i form av kino, helsestudio etc. er blitt tilknyttet hos flere sentere. Christin opplyser at Vestby Storsenter har god attraktivitet med dagens butikker. I tillegg er ca. 70% av kundemassen «lokalt» forankret. Gode naboer som Outlet, Bauhaus og etter hvert IKEA og Eventyrland vil også tiltrekke felles kunder. Bygging av boligblokker som naboer må vel bli stamkunder. I sentrumsplanen er det i noen bygg krav til forretningsdrift/butikk noe som vil medføre mer handel og økt kundegrunnlag for alle. Christin mener at all handel i nærområdet vil være til fordel for Vestby Storsenter.
Til slutt tok vi opp en velkjent utfordring om det er noe nytt med aktiv/passiv kundebehandling?
De fleste av oss har nok opplevd at betjeningen i butikken har vært lite oppmerksomme på oss som kunde. Undertegnede tok dette opp med en bekjent i en butikk (ikke i Vestby Storsenter) som var meget klar. Han mente at betjeningen ikke skulle forstyrre kunden eller stille kunden spørsmål. En slik holdning er med på å nedverdige kunden, mente han. Det er kunden som skal ta kontakt med betjeningen ved behov. Christin synes en slik kundebehandling er merkelig. Kunden kommer til senteret, og vi skal ta hun/han godt imot. Kundebehandler skal ikke være masete, men yte god service. Betjeningen har ofte kursing i kundebehandling.
Senteret har nylig ansatt Marius Holmgren som markedskoordinator.
Han er Vestby-gutt med bred erfaring innen event, markedsføring og reklame. For mange av oss er han kjent som initiativtaker til Prestivalen. Marius har jobbet med små og store arrangementer på senteret. Foruten å tilrettelegge profilering og aktiviteter for butikkene, vil han også utnytte mulighetene på sosiale medier.
Det er ønskelig at senteret skal bli et samlingspunkt for kunder, lokale foreninger og aktører. Damenes aften med Finn Schjøll og 350 gjester i fjor høst var en suksess. Det vil bli utviklet videre innen mat, kultur, kompetanse etc.
Senteret har 5-års jubileum i april som skal markeres.
Med et perspektiv på 30.000 innbyggere i kommunen og store aktører i nærområdet, ser han positive utviklingsmuligheter fremover.