Det er blitt den nye folkesporten for godt voksne mennesker. En liten nett tursekk på ryggen, kledd for en treningsøkt, og opp på sykkelsetet. Gjerne for å tråkke noen mil.
Sportshandler Rune Pedersen i Drøbak er ikke i tvil:
– Det kommer til å ta av helt i år. Vi merker det på interessen allerede. Selv om det forsatt er felleski til påskeferien som er på manges handleliste, er det mer og mer sykkel det dreier seg om.
Vil ha kvalitet
– Og folk vil ha kvalitet, legger han til. – Kundene ønsker ikke å stå med svidde bremser eller punktert dekk langs veien eller ute i marka et sted. De vil ha en sykkel de kan stole på, en de kan dra på langtur med uten å få nervøse svettetokter på grunn av usikkerhet.
– Og så etterspør de selvsagt service dersom uhellet skulle være ute og det skjer noe med sykkelen. Dette har vi tatt høyde for og har derfor egen serviceavdeling i butikken som tar seg av ski om vinteren og av sykkel om våren, sommeren og høsten. Folk skal være sikker på at de både får en sykkel de kan trives med og en service de kan stole på.
God tilbakemelding
– Vi får svært gode tilbakemeldinger fra kunder både når det gjelder kvaliteten på de syklene vi selger, og ikke minst den servicen vi yter, forteller Pedersen en smule stolt. – Det skjer at vi får telefon fra kunder som har vært uheldig og punktere, og som står et godt stykke hjemmefra og er mer eller mindre fortvilet.
– Da hiver vi oss i servicebilen og får både sykler og syklister trygt i havn. Det skårer vi mange poeng på, innrømmer han fornøyd.
Pedersen mener de fleste av dagens sykler som selges i sportsbutikker er av en slik kvalitet at det er en opplevelse for brukerne, og som gjør at stadig flere eldre nettopp velger sykling som trim.
– Tilbakemeldingene fra brukerne er at dette er en ny og spennende opplevelse de ikke trodde de skulle få være med på i godt voksen alder. Mange hadde for lengst lagt bort ideen om å kunne sykle lange turer, men med en el-sykkel kan du selv bestemme hvilke tyngde du skal ha på tråkket, og på den måten sakte men sikkert bygge opp styrken i både bein, rygg og overkropp. For ikke å snakke om balanse og koordinering.
Noen krav
Det er noen krav til en el-sykkel Pedersen understreker er viktig. Det er oljefylte bremser, med andre ord bremseklosser som på biler, et godt gearsystem, en solid krank el-motor som sitter midt på ramma og god batterikapasitet.
– De nye syklene har ganske så lang rekkevidde, men selvsagt er vekten på syklisten, hvor mye kraft du selv legger i tråkket. og ikke minst hvor kupert terrenget er, avgjørende faktorer. Dette er alle faktorer som avgjøre hvor lang tur du kan planlegge uten å gå tom om for strøm, poengterer Pedersen.
– De som bor i Ås eller i Vestby har langt flatere terreng enn i Frogn. Kanskje med unntak av å sykle fra vannkanten i Son og østover. Men det er viktig å planlegge turen slik at det ikke kommer overraskelser når du er halvveis på turen. Mellom seks og ti mil kan de nye syklene tilbakelegge.
Trenger vedlikehold
– Som alt mulig annet trenger også en el-sykkel vedlikehold, men det er ganske så enkelt. Litt smøring av kjede og bevegelig deler samt justering av bremser. Selv dette er det mange som slurver med, og da står butikken vår til tjeneste, understreker han.
– Blir sykkelen tatt vare på, kanskje satt inn til oss for vinterlagring, holder de i årevis. Etter noen år må kanskje batteriet byttes, men det er solide sykler som selges dersom kundene velger en pris på litt i overkant av 20.000kroner. De billigste syklene får du ikke hos oss, understreker Pedersen.
– Syklene vi har holder i mange år, og gir deg garantert drøssevis av gode opplevelser.
Helt spesielt
Det er noe helt spesielt å oppleve naturen fra sykkelsetet. Du kommer tett på alt som vokser og gror. Det er lydløst, du kan dra inn duften av syrin, hegg og dampende jorder. Lerka står fortsatt stille i lufta og piper når du sykler forbi og du får tid til å observere alt du passerer.
– Mange ungdommer kjøper også sykler som de leker seg i terrenget eller kommer seg til og fra skolen med. Det er kommet mange rå modeller, og for en sportsforhandler er det på en måte en ny æra som har begynt. En æra vi må vite å ta vare på til glede for mange mennesker.
– Vi har sykler for alle voksne. Tipper at det også kommer el-barnesykler om kort tid, men de må være trygge. Det finnes sykler med fete dekk, piggdekk og vanlige racingdekk. Alt fra enkle utgaver og skikkelig råtasser, og jeg tipper årets påske i lavlandet vil bli en påske hvor hundrevis av nordmenn vil ferdes på el-sykkel. Både innenlands og langs sjøen.
– Mange monterer el-sykkelen fast bak på bilen og tar den med på utflukter og ferier. Det finnes en mengde gode sykkel-løyper, så det er bare å ta pedalene fatt. Det blir du frisk av, og så lever du lenger, forteller Rune Pedersen i Sport1 i Drøbak.
Fått et nytt liv
Knut Olsen (67) fra Drøbak innrømmer at han har fått et nytt liv hva gjelder trim etter å ha ansaffet seg el-sykkel.
Kraftpluggen fra Drøbak kommer fornøyd syklende gjennom Badehusgata i Drøbak. Iført kledelig hjelm og smil om munnen.
– Dette er bare helt utrolig deilig, humrer han. – Bruker nesten ikke bilen lenger i sentrum. Sykkelen tar meg dit jeg vil, og fysikken er langt bedre enn den var tidligere. Selv om jeg ikke vi betegne meg selv som atlet.
En hjerteoperasjon fikk Knut til å få øynene opp for egen fysikk og eget velvære på en ny måte. Det var da el-sykkel kom opp som en mulig form-forbedrer. Etter en tur innom badevekta var han ikke i tvil.
– Hadde jo knapt kraft i beina tidligere, innrømmer relativt unge Olsen. – Bare å bevege seg opp en bakke, og de er det som kjent mange av i Drøbak, var et ork. Det ble til at jeg satt meg bak rattet eller holdt meg i sofakroken.
– Nå har jeg hatt sykkelen i fem år, og forskjellen er stor. Jeg kommer fram dit jeg ønsker uten å slite meg ut, men likevel bruker jeg krefter så mye jeg orker opp de bratte bakkene. Beina er blitt sterkere, ryggen rakere, selv om hempa er ugrei til tider, og ikke minst er balansen mye bedre.
– Det er dessuten en gjeng av oss som har kjøpt sykler, noe som betyr at vi ferdes rundt i distriktet sammen, og gjør det til en sosial happening. Båt til Son, opp på sykkelsetet for å tråkke småveiene hjem til Drøbak. Gjerne de vi ikke har ferdes på tidligere. Lunsj i Hølen og videre hjemover.
– Vi sykler også til Ås hvor vi kaster i oss en matbit på en av kneipene før vi tråkker sørover et stykke, krysser jernbane og motorvei og kommer svette og glade tilbake til Drøbak. Det skal innrømmes at vi ved en anledning surra noe fryktelig på skogsveiene mellom Ås og Vestby, noe som førte til at reiselederen, som selv hevdet og ha god orden på GPS’n fikk fyken på flekken. Da en av gutta havarerte på en av småveiene ved Kroer, kom sportshandler Pedersen med servicebilen og fikk han hjem.
– Det er bare å komme igang, er mitt råd. – Det er en opplevelse av duft og lyder, du kommer opp alle bakker, og du er selv herre over eget muskelbruk. Det er massevis av småveier å ferdes på, og så er det jæ…….. gøy!