Salgssjef for Norge, Renate Viring, kan fortelle om en knallåpning for Fiskers el-biler i Vestby.
El-bil produsenten Fisker har fått skikkelig napp i Vestby. Bare etter noen måneders drift har de fått ikke mindre enn 340 kjøpere på kroken, og salgssjef for Norge, Renate Viring, forteller om en stabil strøm av mennesker inn i lokalene i Verpenveien.
Vi innrømmer at vår vesle japaner så litt pjusk og forkommet ut der den sto parkert ved siden av en rad med Fisker modeller utenfor lokalene til den nye bilforhandleren i Verpenveien. Selv uten snø på taket. Vestby Nytt kom uanmeldt, men møtte en imøtekommende og smilende salgssjef, som innrømmet at det har vært noen hektiske måneder og langt unna en ni-til -fire jobb. Men gøy har det vært om skal vi tro Renate rett.
En pangstart
– Jeg kan trygt si at det har vært en pangstart. Etter et par år med geografiske sonderinger havnet vi her ute i Vestby, noe vi på ingen måte har angret på. Fra dagen ordfører Ludvigsen kappet snora og åpnet forretningen, i månedsskiftet september/oktober, og fram til i dag, har vi rullet ut ikke mindre enn 340 biler. Det er vi ganske stolt over, forteller Viring med et stort smil. Før hun avbryter intervjuet og svarer ut noen interesserte kunder som alle har prøvekjørt biler, og som returnerer med tydelige stjerner i øynene.
– Mange av disse bilene er kjøpt usett på nett, og tilbakemeldingene fra våre kunder er positive og hyggelige. De vet de kjøper solid, europeisk kvalitet, biler som er bygget på den tidligere Geländerwagen-fabrikken i Graz i Østerrike. Biler som er skikkelig hardware, med et lavt Co2 fotspor, og som blant annet har deler laget av etterlatte fiskegarn hentet opp av havet. Kanskje ikke rart en av modellene heter Ocean.
Renate Viring åpner dørenen for en helt ny el-bil opplevelse med en Fisker Ocean.
Dansk gründer
– Det er den danske svært så innovative gründeren og bildesigner Henrik Fisker som er mannen bak bilmerket han har kalt opp etter seg selv. I dag bor og styres bedriften fra California, hvor hovedkontoret ligger, og det er en ren familiebedrift hvor både kone og barn sitter i sentrale posisjoner, forteller Viring. – Henrik Fisker har tidligere designet flere bilmerket, blant annet en modell av Aston Martin, og vant nylig en designpris i Danmark for sin Fisker modell.
– Dagens modell kommer i fire utgaver. Sport, Ultra, Extreme og Ocean. Alle med samme karosseri, men med ulik ytelse og utstyrspakke. Og denne matt-lakk-modellen er den vi har solgt flest av, forteller Viring og peker på modellen som står skinnende blank inne i salgshallen.
Salgssjef Renate Viring har stor tro på Fiskers el-biler og varsler nye modeller om ikke lenge.
Trives i Vestby
– Hvordan er dere blitt mottatt i Vestby?
– Det må jeg si, svarer hun raskt, Vestby er et utrolig trivelig sted å være. Jeg er så heldig å pendle den riktige veien, men å komme hit ut og møte hyggelige og blide mennesker, som det er mange av i Vestby, er en sann fornøyelse. Og når vi i tillegg møte fornøyde og nysgjerrige mennesker som liker det vi har å by på, ja da kan det ikke bli bedre.
– Vi tar imot mennesker fra hele regionen, og sånn sett er vi helt genialt plassert. Jeg erfarer også at Vestbyfolk er bevisste på hva de kjøper. For mange ligger prisen på våre biler i et riktig leie, fra 400.000 til ca. 700.000. Planen er å få oss et showroom i Oslo, og etter hvert søke samarbeid med andre bilforhandlere over det ganske land. Det vil kreve noe av oss og selvsagt en god del av de vi skal samarbeide med. Men nå etablerer vi oss med godt fotfeste her i Vestby, så skal vi ta steg for steg.
Tidligere i retail bransjen
– Jeg kommer fra retail bransjen før jeg hoppet over til bilbransjen, forteller Viring. – Først i kinesiske NIO-house, for jeg fikk forespørsel om å være med på etableringen av bilforretningen her i Vestby. Dette skjedde like etter covid-perioden, og hvor mange med meg hadde lyst på litt forandring. At jeg er her i dag var et godt valg.
– Når jeg kan pendle fra Grünerløkka og hit hver dag i en Fisker er det lett å komme seg på jobben, innrømmer hun. – Jeg ser jo at det er en annen type bilselger i dag enn for noen tiår siden, og kundene ønsker kundeservice på en helt annen måte.
– Mange av kundene våre er menn i tidlig 40-årene. De vil ha en solid bil med god bagasjeplass, og rekkevidde nok til å komme fram til hytta uten ladestopp. Det får de av oss. Selv med dagens priser og renter er det tydelig at folk ønsker seg kvalitet og er villig til å betale for det.
Nye modeller
Viring kan fortelle at nye modeller er under utvikling, og at det om to år vil være et betydelig større utvalg av Fisker modeller enn det er i dag.
– Pear, en liten og billig modell for førstegangskjøpere av el-bil, er en av disse nye modellene. Det kommer en dyrere luksusutgave og ikke minst kommer det en el-pickup. En lekker bruksbil som jeg tror Vestby-folk vil sette pris på. Jeg har jo registrert at det er en viss pickup kultur her i bygda, og jeg tror noen hver vil få et lite hakeslepp når denne modellen ruller inn i hallen vår. Kajak er den blitt kalt.
– Alle disse modellen vil få sitt særpreg. Den vesle Pear modellen vil kunne senke bagasjedøra rett ned og ikke ut og opp. Det betyr at den vil kreve mindre plass i garasjen. Som et eksempel. Dette gleder vi oss til. Vi har en svært leken sjef og designer i California, og når fremtiden faktisk er el-bil, skal vi så absolutt være med på å prege denne bransjen. Og vi vil gjøre det her i Vestby, avslutter Renate Viring.