Barn leker på lekestativOslo Fashion Outlet er i stadig utvikling. Senterleder Lars Pedersen sammen med eierne VIA Outlets har hatt mange planer for senteret det siste året. Vi har pratet med senterleder om det begivenhetsrike året og fremtidige planer med blant annet nye merker og nytt velkomstsenter.

ANNONSE

Sparebank1
ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

For to år siden kjøpte britiske VIA Outlets opp Norwegian Outlet i Vestbyveien 155. Kjeden har 11 outlets spredt rundt i Europa og gir senterne navn etter hvilken storby som ligger i nærheten. Derav navnebytte til Oslo Fashion Outlet. Tidligere i år ble «Vestby» tilføyd navnet. Et navn som først og fremst preger vanntårnet og brukes i lokal markedsføring. Lars Pedersen og VIA Outlets har ønsket å videreføre suksessen til outlet-senteret, men også fornye det med flere internasjonale motemerker, gjøre mer ut av handleopplevelsen og tiltrekke flere turister.

Mann med caps og skjegg

Senterleder Lars Pedersen

Senterleder Lars Pedersen fra Danmark kom til Norge for 10 år siden og bor på Nordstrand i Oslo med familien. Han har snart 25 år bak seg i retailbransjen (detaljhandel / butikkbransjen) og har vært med å bygge opp flere konsepter innenfor klesbransjen i Norge.

Hvordan har det gått med sentret det siste året?

Pedersen forteller at det har vært et spennende og krevende år som ny senterleder. Det har vært mye å sette seg inn i iforhold til drift av senteret. Han og teamet har satt seg høye mål som de satser på å nå innen nyttår.

Nye merkevarer

Butikken har vært en stor suksess, forteller Pedersen. Samsøe og Samsøe er den nyeste butikken i senteret. Andre nye merker det siste året er skobutikkene Ecco, Skechers og Bianco.

I oktober kommer det en ny butikk igjen – Vi har akkurat signert kontrakt med Hünkemöller, et stort internasjonal undertøysmerke, kan Pedersen berette.

Planter og lekeplass

Outlet-senteret har blitt frisket opp med blomster og planter i handlegatene og gress på utsiden. Den nye delen av senteret er malt og en stor fin lekeplass er nettopp åpnet. Lekeplassen har blant annet et stort klatrestativ og en liten trampoline. -Vi ønsker å tilrettelegge mer for familier forteller Pedersen, som selv har en datter på 6 år. Da blir det artigere for barna å være med. Det er ikke alltid de gidder gå fra butikk til butikk. -Jeg har en målsetning om gjøre outleten til et mer familievennlig senter. I perioder kommer vi til å tilby mat fra foodtrucks, vi satser mer på kundeopplevelser og vi planlegger nå hvordan julegaten skal pyntes opp, forteller Pedersen.

Outlet-senteret ønsker også å bli mer miljøvennlige. -Vi har fokus på miljø med blant annet grønn strøm. All energi inn til senteret er fra fornybare energikilder, noe vi betaler en ekstra pris for. Vi kildesorterer alt avfallet fra senteret, også matavfall, kan Pedersen fortelle oss.

Parkering

Foran outlet-senteret er det blitt etablert 26 ladestasjoner for EL-biler. Men det trengs også flere parkeringsplasser. Senteret ser på muligheten til å bygge parkeringshus i enden av den store parkeringsplassen foran senteret.

Mange besøkende og stor arbeidsplass

Økonomisk går det oppover for Oslo Fashion Outlet. -Sommersesongen har vært helt fantastisk, forteller Pedersen. -I juli som er vår beste måned hadde vi en fremgang på 15 prosent besøkende i forhold til fjoråret og en omsetningsøkning på 12 prosent. Senterlederen forteller at Adidas har vært med på å dra flere folk til outlet-senteret. Det smitter også over på de andre butikkene. Besøkstallet varierer vanligvis iløpet av året, det siste året har det til sammen vært 1,2 millioner besøkende, som tilsvarer ca 7 prosent økning fra året før. Butikkbransjen generelt er en tøff bransje å være i, men bransjen som har hatt størst vekst i Europa er outlet-bransjen.

Oslo Fashion Outlet bidrar også til mange arbeidsplasser. Rundt 450-500 personer er tilknyttet senteret, i høysesonger som for eksempel sommer og Black Friday kan det være opp til 600 personer. Mange av disse er ungdommer fra Vestby og omegn. Administrasjonen til outlet-senteret består av 11 personer. Pedersen forteller de er i gang med å utvide teamet med blant annet assisterende driftsleder og digital media ansvarlig.

Satser på turister

Mange turister fra både inn- og utland finner veien til Oslo Fashion Outlet. Senteret har markedsført seg målrettet mot turister og samarbeider med blant annet Visit Akershus og Visit Norway, de store hotellene i Oslo og har et tett samarbeid med Son Spa. I det første halvåret av 2019 har det vært en økning på 47 prosent utenlandsk turisme målt utifra taxfree-shopping. Outleten brukes som en destinasjon eller stopp på reisen, og det er ikke uvanlig med busser fulle av kinesere her, kan Pedersen fortelle.

For å ta imot besøkende og turister er det etablert et turist­informasjonssenter som fungerer som infosenter for outleten, men det gis også råd om severdigheter og desti­nasjoner i området. Fremover skal det bygges en ny flott bygning ved inngangen til senteret, som skal fungere som ansikt utad for Oslo Fashion Outlet og ønske turister og kunder velkommen.

Fasaden til Oslo Fashion Outlet

Oslo Fashion Outlet

Outlets-butikker er kjente for å selge klær fra forrige sesong til en rimelig penge. Pedersen kommer til slutt med en oppfordring til alle nordmenn. Han vil vise hva en outlet egentlig er. -Mange har en forestilling om at outlet er som en type basar, med hauger av klær på salg. Men det er langt fra det. Outlets har eksistert i utlandet i mange år og utviklet seg til hva det er i dag. Det er som vanlige butikker i byen, bare med billigere varer. Vi har også retur og bytterett.