– om 8 elever og 1 lærer fra Vestby videregående skole som dro ut på byggeoppdrag i et forrykende regnvær
– Med «skolebussen» som framkomstmiddel og «nabobygda» Drøbak som læringsarena.
– Mens lærer underviste med tusj og tavle, blyant og hammer, arbeidet elevene på tilbygg og garasje.
– Byggehistorien handler om makkere, motivasjon, læring og utholdenhet, pluss ungdommelig glød.
– Til tross for at både arbeidstøy og verktøy ble utfordret, og det endte med gjennombløte klær
– Fikk dagen heldigvis en lykkelig slutt, fordi høstferien startet med inne vær og en byggesalutt!

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

Sparebank1

Et regnfylt byggeoppdrag

Dette var dagen da klasse 2BYA skulle ut på byggeoppdrag, med lærer Petter Thaulow i spissen. Nettopp denne dagen hadde himmelens sluser bestemt seg for å overskylle gruppen og reporteren med det våte element. En utfordrende arbeidsdag, vil noen si. Vi var alle enige i nettopp dette. Leveregel, eller «byggregel» nr.1 ble en selvopplevd oppfyllelse: Det fins ikke dårlig vær, bare dårlige klær!

Skoledagen starter

Det er første time. Klokka viser litt over kl 08 på morgenen. Elevene er på plass i det lille klasserommet i «kjelleren» på Vestby videregående skole. De åtte oppmøtte av de elleve registrerte elevene i den ene klassen på «VG2 bygg- og anlegg » får litt undervisning før de skal kastes ut i det virkelige byggeliv. Lærer Petter Thaulow forklarer og skriver på tavla. Elevene lytter. Dagens oppgave er en garasje og et tilbygg i et eksisterende hus ved Drøbak. Minibussen til Vestby videregående skole, med «Læring og ledelse» i førersetet, fylles opp av 8 elever. Første stopp er Kiwi. Mat og snacks fungerer som «motivasjonsfaktor» og vil fremme arbeidsinnsatsen, sier lærer Petter. Neste stopp er Ski Bygg, avd. Ås, på vei mot Drøbak. Det skal handles inn lekter i tre, pluss kile, pappremser, betongskruer og 75 spiker som ikke ruster. Lektene sages over med håndsag for at de skal få plass til å fraktes i minibussen og deretter i passende lengder på byggeplassen. Så langt – alt vel. Bortsett fra at tre av elevene valgte å bli sittende i bussen, mens fem andre forberedte dagens arbeidsøkt i butikken..

Naturkrefter, verktøy, tilbygg og garasje

Vi ankommer arbeidsplassen. Regnet ser ikke ut til å stoppe, det bare øker i omfang. Men jobben må utføres, og ungdommene er raskt i gang med arbeidsoppgavene sine. Uansett vær og passende eller upassende arbeidstøy, alle må delta. Lærer har oversikt, jobber med/ mot naturkreftene, passer på, viser og forklarer. «Siden det er så mye vann i dag», forklarer han, «må ting gjøres litt annerledes enn om det hadde vært fint vær. Elevene må unngå støt når de bruker det elektriske verktøyet, feks boremaskin, skøyteledninger osv.» Arbeidet må gjøres på riktig måte og med presisjon. Med lærdom i praksis, godt verktøy, håndlag og god samarbeidsvilje, utfører levenene dagens arbeidsøkt på en flott måte. Dette blir viktig lærdom å ta med seg inn i det virkelige arbeidsliv når den tid kommer..!

Arbeids-/skoledagen avsluttes

Arbeidsdagen blir kortere enn beregnet. Været er ikke akkurat på elevenes side. Når klærne og skoene er våte inn til skinnet, er det på tide å komme seg i hus. Vestby videregående skole er neste stopp. Her blir det samling i bånn, det vil si skifte av klær, fotografering og oppsummering av skoledagen, før høstferien starter. Lærer Petter Thaulow har ikke rukket å ta av seg arbeidstøyet. Han er den eneste i flokken med heldekkende regntøy og ditto støvler og får stå til slutt som et eksempel til etterfølgelse – kle deg etter forholdene, hold humøret og motivasjonen oppe og få jobben gjort!

Om bygg- og anleggslinja

Strukturen på yrkesfagutdanning i dag er 2 år skole og 2 år i bedrift som lærling. I læretiden mottar du lønn. Etter endt læretid går du opp til fag-/ svenneprøve og hvis du består den, er du faglært. Da kan du jobbe selvstendig innen ditt fag. «Opplæring i felles programfag i bygg- og anleggsteknikk skal fungere som bred inngang til bygg- og anleggsfagene og danne grunnlag for videre valg av utdanning og yrker. De skal skal gi elevene grunnleggende ferdigheter i bygg- og anleggsteknikk, fremme arbeidsglede, gode arbeidsvaner og evne til samarbeid», står det å lese på skolens nettside. Nyansatt rektor ved Vestby videregående skole, Brit Marie Helle sier til Vestby Nytt at Bygg og Anleggslinja er en populær linje med et stabilt inntak og god søkning i år. En av lærerne på linja presiserer at de i tillegg ønsker seg flere jenter som søkere.

Eneste jente

Den eneste jenta på 2BYA, Silje Sollerud Amor på 19 år, har sitt eget studieforløp. Hun tar VG og 2 på ett år. Teorifagene med studiespesialisering er allerede unnagjort, så hun deltar kun i programfagene og har lagt bak seg et år som utvekslingsstudent i Australia. Med kun byggfag å konsentrere seg om og med et ønske om å bli møbelsnekker etter endt fagprøve, er hun desto mer motivert. «Alle på linja er veldig hjelpsomme», sier hun. «Fag og yrke passer til min personlighet. Jeg liker å være kreativ og fysisk, og verken vær eller aldersforskjell skremmer meg». Noen av guttene har også planer for framtiden. Tobias Haug og Gabriel Solve Bondevik ønsker å bli arkitekt. Syver Fjærvoll Olsen på 16 år, har en far som er tømrer, mens han selv først ble interessert i faget på skolen. Bastian Stanley Johansen på 18 år ønsker å bli brannmann. Med andre ord; et fag-/svennebrev fra bygg-og anlegg kan være en fin start på yrkeslivet og gi mange muligheter videre innen bransjen.

Planene framover

Lærer Petter Thaulow er selv en allsidig tømrer og og har blant annet teknisk fagskole, PPU og universitetsfag som utdanningsbakgrunn. Han forklarer at verktøy utenom elevverktøyet innehar skolen. Elevene får en grunnpakke med utstyrs-stipend når de velger yrkesfag og som de skal handle verktøy for, men det er varierende hva elevene faktisk har av nødvendige arbeidsklær og verktøy. «VG2 er mer ute på oppdrag enn VG1, noe som krever mer verktøy og utstyr», presiserer Petter. Planene framover er ordinær skole i uke 41. I uke 42 og 43 skal elevene jobbe i en bedrift. Er de heldige får elevene læreplass i samme bedrift. Da gjenstår det å se hvor åtte elever, pluss tre «havner». Lykke til!