seilbåt

Octava. Foto: Reidar Jensen

ANNONSE

Octava er en trebåt bygget ved Soon Baadbyggeri av Jac. M. Iversen i 1920 for  eier Lars Thorsen fra Sandefjord.

Den kom tilbake til Son i regi av Soon Water Kystlag i 1991, og har siden 1993 blitt restaurert bit for bit, samtidig som den har vært på vannet hver sommer. Dens hjemmehavn er brygga utenfor Glennehuset, hvor den ble sjøsatt for 90 år siden.

seilbåt

Octava i Sonskilen.

Andelsbrev - Seilbåten Octava

Dette er beviset på at man eier en andel fra Octava.

Slik så krysseren ut før i tiden.

Octava:

  • Båttype: 52 kvm krysser
  • Lengde: 11,7 m
  • Bredde: 2,4 m
  • Vannlinje: 7,7 m
  • Dyptgående: 1,7 m
  • Seilareal: 52 kvm
  • Seilnr: N 45
  • Materialer: skrog i mahogni, spant av eik.

13 eiere

Soningene Ulf Bromander og Reidar Jensen jobber i helger og ledige stunder med å pusse opp båten som har betegnelsen 52 kvm krysser.

Fra den første eieren i 1920 og til i dag har den hatt 13 forskjellige eiere, før den i 1991 ble kjøpt tilbake til Son av Soon Water Kystlag med 112 andelseiere. Selve hovedrestaureringen ble utført i 1993 gjennom datidens arbeid for trygd ordning i regi av Vestby Kommune og med Verner Hansen’s båtbyggeri i Risør som verksted. Den så til tider ut som et skjelett med huden under vannlinjen fjernet og med bare gamle og råtne spant igjen.

Medlem av NFFF

I forbindelse med restaureringen ble det også gitt støtte fra Riksantikvaren, og båten er i dag medlem av Norsk Forening for Fartøysvern (NFFF).

Båten ble bygd i mahogney på eikespant, og var i heller dårlig stand og hadde store lekkasjer under seiling da den ble kjøpt tilbake til Son. At dette stemmer kan en se ut av diverse nærbilder tatt under restaureringen sier, sier Reidar Jensen, og viser meg bilder fra båtens gjestebok.

90 år (i 2010)

Tenk at Octava faktisk har jubileum i år; 90 år gammel, det er eldre enn oss, det, sier Bromander, og humrer litt. Grunnen til at båten ble kjøpt og restaureres er at såpass gamle båter, bygd i Son er vanskelige å få tak i. Det er ikke så mange igjen som fortsatt er i daglig drift.

Det at Octava er fra Son teller ganske mye, da båtbyggingen var en viktig del av Sons historie, blir fastslått av båtpusserne. I løpet av sommersesongen kan en imidlertid se flere fantastiske meter båter ved havna i Son som også er bygget ved et av de mange verftene som var her i gamle dager.

Mange navn

Gjennom årene har båten hat forskjellige navn som en kan finne igjen i gamle regatta resultater i forskjellige årganger av seilmagasinet ”Seilas” Det kan nevnes Ilmen II, Sixtus II og Sigrid III.

Glenneparken er en viktig del av stedets historie

Grunnen til at den ble kjøpt tilbake til Son i første omgang var at det ikke finnes mange igjen av så gamle båter bygd her. De er sjeldne og vanskelige å få tak i. En annen viktig ting er at den faktisk er bygd her i Son. Båtbyggingen i Glenneparken er en viktig del av stedets historie, og det er viktig å ta vare på historien.

Plakat med informasjon om Octava

Sommeren 2019. Foto: Per Angell.

Vårpussen

Det går med mye tid til vårpussen, men dessverre ikke like mye bruk av båten om sommeren. Octava ligger på vannet hver sommer, og er fullt ut sjødyktig. Oppussingen har blitt tatt bit for bit siden 1993, men den er like fullt på sjøen hvert år.

Slik står Octava for tiden (2010), men snart er den på vannet igjen. Foto: Brage Søderholm

Båtpussen er en fin fritidssyssel, sier Ulf Bromander.

Jeg kan også nevne av Sparebank1 i Soon er flinke til å gi oss økonomisk støtte hvert år, da vi ikke har det helt store budsjettet, sier Reidar Jensen.

I dag har Octava motor, noe den ikke hadde da den ble bygd i 1920. Ikke er det noen som vet når den fikk motor heller, men det må ha vært en av eierne mellom 1920 og 1991. Octava fikk byttet til en nyere motor i 1997. Dette året ble også mahogneyen i akterspeilet (hekkplanken) skiftet, da den var i dårlig stand.

Båtens verdi er vanskelig å anslå, men en komplett restaurering koster mange ganger det som prisen var da båten ble bygget.

Det er affeksjonsverdien til Son som er det viktigste for Octava, og det er ønskelig at den kan beskues ved hjemmehavna i Glenneparken i fortsatt mange år.

Metalldel Octava

De fleste metall­delene på Octava er originale. Foto:Reidar Jensen

Om Jac M. Iversen (fra informasjonsbrosjyre om Octava)

Jac M. Iversen, 1884-1974, ble født i Kristiania, men familien flyttet tidlig til Moss. Ved århundreskiftet startet Jac og faren Moss Baadbyggeri og Reparasjonsverft. Den første konstruksjonstegningen er signert 2. januar 1903. I 1904 reiste Jac til USA og arbeidet delvis ved onkelens verft i Portland og ved Lawleys verft i Boston. Han tok også ingeniørutdannelse i USA. I 1907 lånte Jac M. Iversen penger og etablerte et eget båtbyggeri på den gamle verftstomten til Schinrud i Son (nåværende Glenneparken). Med 2 års spesialutdannelse fra USA i å bygge seil- og motorbåter fikk Iversen konstruksjoner og håndverk et godt rykte, og virksomheten i Son vokste raskt. På det meste var ca. 40 personer ansatt. Iversen vant flere konstruksjonskonkurranser og regnes i Norge blant kjente båtkonstruktører som Colin Archer, Johan Anker, Bjarne Aas og Richard Furuholmen.

Seilbåt

Les artikkel i VN11/12-2020 – Det klassiske trebåtmiljøet i Son vokser

Frivillig støtteabonnementTegn et Frivillig støtteabonnementBestem beløpet selv

Du har nå lest en artikkel fra en av våre magasiner! Vi publiserer stadig nye artikler og utvider innholdet her på våre nettsider, i tillegg til de flotte magasinene vi distribuerer. Hvis du liker det du ser og leser setter vi pris på om du kunne tenke deg å tegne et støtteabonnement.

Dette kan du lese mer om ved i klikke på knappen under.

Vis mer om støtteabonnement