Stemningsfoto fra Museumshavna.
Går du bryggelangs ved Kystkultursenteret har du sikkert lagt merke til at aktiviteten har økt.
5 av de klassiske tre seilbåtene har i år deltatt i regattaene hver uke, og en av de tre klassiske treKnarrene ble faktisk Klubbmester for 3. gang på rad.
I sterk konkurranse med moderne glassfiber konstruksjoner med kullfiberseil og master. Nye motorbåter er blitt ferdigrestaurert og alle plasser er blitt fylt opp i den såkalte ” Museumshavna”.
Det er behov for flere plasser fordi flere båter blir reddet og restaurert.
– Knut Chr. Hallan
Knut Chr. Hallan tar oss med på en reise inn i de klassiske trebåters verden.
Nesten som Jim Reeves synger i sangen «Velkommen til min verden«, fører Knut oss med inn i hans verden, der han skriver, filmer og forteller om «Museumshavna» som trenger flere båtplasser. De redder den ene etter den andre flotte trebåten fra den sikre død. Noen er allerede restaurert og har fått sin plass, noen restaureres nå og trenger plass, og flere er på vei. Han brenner for miljøet, noe man forstår i artikkelen han hadde i Påskemagasinet 2020 «Bestefar i Son satser nå på ungdommen«, og som du kan se i «TEASEREN til denne artikkelen. (miljø er ett sterkt stikkord i hans verden). Vi blir også introdusert til denne dyktige dugnadsgjengen i Soon Water Kystlag som brenner for klassiske trebåter i Son.
Følg med på klargjøring og restaurering av båter til alle årstider, omvisninger og noen friske seilturer. Kanskje er DU en som brenner for nettopp dette …..(redaksjonen).
Kilder :
- Artikkel skrevet av Knut Chr. Hallan i Vestby Nytt nr 11/12 2020
- Soon Water Kystlag (facebook)
- Du vet du er Sooning når…..(facebook)
Knut Chr. Hallan filmer og forteller:
Ettermiddagsstemning før regatta i Museumshavnen. 3 klassiske tre- seilbåter deltok i onsdagsregattaen!
«Det er onsdag, og det er klart for regatta. Her ligger båtene ligger klare. Sønnen min Christian har gjort det klart, så jeg kommer til dekket bord. Her ligger «Lykke», «Knurr» og her er plassen til «Sally III» som står på land borti Sonskilen. Alex har begynte å pusse på «Frimann» Båten til Anstein Spone er den siste motorbåten som er bygget av Hans Martin Svendsen i Sonskilen. (Gro og Knut Chr. Hallan sin) «Ferrara Morgana». Det har kommet en motorbåt inn, og så er det Trygve som skal seile 9 meter «Morgensol».
Knut stopper filmen for å finne en slange….
Ferrara Morgana
Gro og Knut Chr. Hallan i Ferrara Morgana. Foto: Per Angell
Ferrara Morgana klar for 2020 sesongen.
Octava – 100 år
Årets store begivenhet var sjøsetting av 52 m2 krysseren ” Octava” på 100 års dagen. En omfattende dugnadsinnsats og nye seil, har gitt henne nytt liv, 100 år etter at Jac. M Iversen bygget båten i Son etter Johan Ankers tegninger. Båten oser av Kystkulturhistrorie og har bitt godt fra seg i årets regattaer.
100 åringen Octava utenfor Hankø
Les fra Sommermagasinet 2010
90 år gammel Perle fra Son
På Facebook november 2019: Hvis du lurer på hva vi dekker til ved Son Kystkultursenter , så er det seilbåten Octava, som ble bygget i Son i 1920. Den skal pusses opp ekstra i år av dugnadsgjengen i Soon Water Kystlag.
Entusiaster i Soon Water kystlag har pusset opp 100 åringen «Octava» på dugnad!
Dugnad Octava – Anstein og Reidar ønsker nye yngre krefter til. Kom til Soon Waterkystlag.
Foto: Per Angell.
Fra Facebook 25. mai 2020: Det nærmer seg! Til fredag skal begge disse båtene sjøsettes. Begge har blitt pusset opp på dugnad. Her er « Octava» og « Koggen» ferdig pusset!
På Facebook 28 mai 2020: «I dag ble « Koggen» og « Octava» sjøsatt etter en veldig god dugnad blandt entusiaster!» Knut Chr Hallan
«Octava var ganske tett i år. Båten har fått et skikkelig løft, og med nye Gran seil, blir det en «ny 100 år gammel båt»!».
Bli med Espen Bratt på en kveldstur med Octava
17. september 2020: «Son´s stolthet «Octava» er trygt på land, takk til @Sonskilen Båthavn for forsiktig håndtering. Nå skal damen sove seg gjennom sin vinter nr. 100, og som Snehvit kvikne til på vårparten igjen» forteller Bjorn Lorentzen.
SALLY III – 99 år
Nå er skjærgårdskrysseren ”Sally III” satt på land ved Kystkultursenteret. Vinteren og våren skal denne 99 åringen, tegnet og bygget i Son av Jac. M. Iversen, pusses opp på dugnad i Soon Water Kystlag.
Sally III 99 år Foto: Knut Chr. Hallan
Sally III Soon Water Kystlag Sallys venner: Skarpseiler. Bygget i Son i 1921. Lavt fribord, lang og smal. Bygget for fart. Seiler utrolg godt. Lå på land i 7 år. Vant sin første regatta uka etter at den ble sjøsatt.
Nordisk Folkebåt.
Jac. M. Iversen hadde også stor medvirkning på kostruksjonen av Nordisk Folkebåt. Dette er en klinkerbygget familieseilbåt – Vi har fått tak i ett bra eksemplar som med litt stell og ny rigg, vil styrke miljøet og dugnadsånden.
LES OM: Jac M. Iversen i katalogen fra sommerutstillingen mai 2014 på Son Kystkultursenter
Koggen
Også en norskbygget BB17 fra Borge Bringsværd i Drøbak er under retaurering ved Kystkultursenteret. ”Koggen” – en gedigen kraftig åpen snekke, fikk i år kjærlig pleie på dugnad var i drift hele sesongen.
Da er vi på Son kystkultursenter. Gutta «Boys» er i gang med vårpussen på Koggen. Koggen er en herlig svære snekke som man tar med publikum ut i om sommeren. Gutta jobber frivillig. Ved siden av står Octava. Octava er bunnstoffa og slipt utvendig og er i rute. Disse to skal sjøsettes samtidig 28. mai.
3 KNARRER i bruk (1 Knarr restaureres)
De tre Knarrene har lokalhistorisk bakgrunn fra 1958, 1960 og 1965, alle bygget i Skjebergkilen.I år har det vært satset på å få med ungdommen som ønskes inn i trebåtmiljøet. .
KNARREN FUN GUS (1958)
Nok en hyggelig og vakker trebåt sjøsatt i dag. Dette er en original og originalt utstyrt Knarr (Knarr 92 «Fun Gus») bygget i 1958 i Grimsenkilen i Skjeberg
KNARREN KNURR (1960)
Knarren Knurr i solnedgangen ved Saueholmen.
Stor stas i går kveld da 4 klassiske treseilere deltok i regattaen!
Her kommer Octava, nydelig! med nye seil gikk som en kule, se her! Vi er ute med Knurr, og det er ganske friskt. Der ute er 9 meteren…og der ute er Lykke, den andre Knarren
KNARREN LYKKE (1965)
Knarr nr 120 «Lykke» fra 1965
KNARREN PERNILLE (1947) – er nylig reddet
En fjerde Knarr ”Pernille”, en av de aller eldste, står nå i Sonskilen til restaurering. Nr. 20 fra 1947 er nylig reddet fra den sikre død. Det interessante er at den er bygget av Asbjørn Johnsen – båtbyggeren i Son- mens han arbeidet i Grimsenkilen og før han etablerte seg i Son sammen sin kone Helene
Restaureringsprosjekt av Knarr Nr. 20 «Pernille» fra 1947, som nylig ble reddet fra den sikre død.
Andungen HELENE – restaureres
Når vi legger til at Soon Water Kystlag har takket ja til å overta og ferdigrestaurere Andunge nr. 16 fra Børsholmen i Asker, er det fordi denne lille seilbåten er bygget av Helene og Asbjørn her i Son. Båten har fått navnet ”Helene”.
Andunge nr 16
M/S Dorian
Noen entusiaster i Kystlaget har også i år fått tak i ”M/S Dorian”, en kraftig hyttesnekke og en 1932 modell ”smuglerbåt” fikk også plass ved bryggene etter flere års restaurering.
ERA (1959) – kommer til Son…
IOD N54 «ERA» bygget av Bjarne Aas for Prinsesse Ragnhild i 1959, kommer til Son neste år.
Vi kommer med en egen artikkel siden om «ERA» som har en spesiell historie!
Facebook 1. november 2020: IOD « ERA» N54 står nå landsatt på Vindøn ved Orust og skal på våren seiles tilbake til Norge og Son. Båten er velkjent i IOD miljøet både i Skandinavia og internasjonalt. Den er særdeles godt vedlikeholdt, siste eier hadde den i 33 år. Jeg er både stolt og fornøyd over å hindre at den ble solgt til kjøpesterke hollendere, og at den igjen skal seile regattaer her hjemme i Norge. Noe å glede seg over i november-regnet!
Soon Water Kystlag
Dugnadsgjengen i Soon Water kystlag
BLI MED DA VEL…
Dersom du får lyst til å bli med i SWK, er det bare å gå inn på Kysten.no og melde deg inn under kystlagene Soon Water kystlag.
Hyggelig kveldsstund i Son! Soon Water Kystlag passer båtene! v/ Knut Chr. Hallan 7. juni 2020.
De gamle båtene i museumshavna i Son trenger mye puss. Fra 2017.
Følg og lik siden
Tidligere artikler:
- Vestby Nytt nr. 3 2020 – Klassiske trebåter i Son
- Påskemagasinet 2020 – Bestefar i Son satser nå på ungdommen ()