Vestby Nytt treffer på en entusiastisk kar, midt i vårpussen med 3 trebåter under tak i Sonskilen. Han har seilt i over 60 år og vil nå dele seilgleden med ungdommen. Møt Knut Chr. Hallan ( 72 ) fra Son.

ANNONSE

Sparebank1
ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

ANNONSE

Knut Chr. Hallan begynte med seiling som 12-åring.

Mann i seilbåt

Knut Chr. Hallan (72 år).

– Jeg begynte med A-jolle.

Standard optimist – A jolle

Fatter hadde kjøpt en billig men dårlig A-jolle ( i dag Optimist), som ble altfor tung i forhold til konkurrentene. Så jeg fikk en tidlig, men dårlig debut. Ble alltid sist i regattaene. Men fatter forstod ikke og modern insisterte på å fylle båten med oppdriftsmidler, så båten var problemet. For å overbevise om at det var båten og ikke meg, byttet jeg båt med en av de beste seilerne, som ble nest sist. Han pleide å være i toppen, og jeg ble nr 2 i hans båt. Da ble det ny båt på unge Hallan.

– Neste båt ble en 14 fots Gresvig-jolle med 2 seil og senkekjøl.

Triss på svensk står for Gresvig Jolle

En krevende båt som lett kunne kantre. Å konkurrere på Hankø med Axel Gresvig og Peder Anker, som begge hadde seilerblod fra fødselen av, tok nesten luven fra meg. Men jeg er ikke kjent for å gi meg.

 

Nr. 2 i NM

– Da ble det BB11 som jeg hevdet meg bra med i Bundefjorden Seilforening og ble vel nr 2 i NM med 60 båter i landsregattaen i Horten tidlig på syttitallet.

Fortsatte du med båtlivet?

– Med unntak av et par år med ­faderns gamle snekke, har vi alltid hatt seilbåt. Det har liksom blitt bil og båt med meg. Byttet til en større BB17 da vi var nygifte, men da kona Gro ble gravid, måtte vi ta en pause.

Kom senere tilbake med en familiebåt, du husker kanskje folkebåten Albin Vega på 27 fot. Som ble byttet i en brukt, herlig ­Hallberg Rassy Monsun 31 før jeg ble Contrast importør på 80 tallet.

En eventyrlig minnebok

Og ganske keen ­Conrast regattaseiler med 21 ganger Færder’n, Gotland Rundt, Tjørn Rundt, Skaw Race og Hollendern i minneboka.

Illustrasjonsbilde fra minneboka: Knut seiler og tenker på bil.

Solgte for å satse på Hallanderiet

Knut Chr. Hallan hadde 62 ­Contrast seilbåter på kunde­listen, før han igjen endte opp i en svensk 40 fots turseiler.

Den ble solgt da de satset på Hallanderiet her i Son.

Museumet Hallanderiet

Knut Chr. og Gro Hallan. 

 

Det kommer link til artikler skrevet om Hallanderiet …

KNARREN «KNURR»
Nr. 101 fra 1960.

En norskkonkstruert Knarr

For 20 år siden kjøpte han en norsk­konstruert Knarr, bygget i Skjebergkilen, og den har vært regatta­båten i de senere årene her i Son. Knarr nr 101 fra 1960.

Båten fikk navnet Knurr.(Det hører vel til historien at det var andre i familien som antydet at den anskaffelsen ikke var diskutert i fellesskap, må Knut innrømme).

Båt på land

«Knurr» klar for ny sesong.

Knarr nr. 101 “Knurr”

Knarr er tegnet av Erling L. Kristoffersen i 1943
og satt i produksjon etter 2. verdenskrig.

De tre båtene som nå er i Son er:

  • «Fun Gus» byggenr 92, fra 1958,  
  • «Knurr» byggenr 101, fra 1960
  • «Lykke» byggenr 120, fra 1965.

Det ble i alt bygget 122 Knarr ved Grimsenkilen.

Klubbmesterskap i Soon Seilforening to år på rad?

-Joda, det er moro å være godt voksen i en gammel trebåt og konkurrere med yngre krefter i moderne seilmaskiner! Men husk: vi seiler etter handicapregler, så når det blåser friskt og da går båten som en kule. Det er verre i liten vind. Da har vi for små seil og båten er blytung. Men 60 års erfaring kommer godt med og vi begynner å kjenne til strøm og vindforhold i Sonskilen og Mossesundet.

Mannskapet på «Knurr» Oddbjørn Roverudseter og Knut Chr. Hallan i regnværet, like happy!

Typisk regatta i Sonskilen

 

mann i seilbåt

« Fokkeslask» Rolv Møll-Nilsen. Viktigste jobb om bord: Styre forseilet.

KNARREN ” LYKKE”
Nr. 120 fra 1965. 

 

”Den ropte etter å komme til Son”.

Det ryktes at du har skaffet en Knarr til?

– Ja, da Hallanderiets museumsinnhold ble solgt, satt pengene litt for løst. Den fineste treKnarren i landet, var til salgs i Oslo, og jeg slo til.

Nr 120 ” Lykke” fra 1965 var blant de aller siste bygget i Norge , har nye North seil og er topp utstyrt.

 

Båt til kai

Knarr nr 120 «Lykke» fra 1965.  

KNARREN «FUN GUS» 
Nr. 92 fra 1958.

Året før hadde Hallan funnet en bra og original Knarr i Sandefjord.

Nr 92 “Fun Gus” fra 1958, også den fra Skjebergkilen. Den eies og seiles av Stig Carlsen her i Son, som er blitt ivrig medlem av Soon Water Kystlag.

seilbåt

 Knarr nr 92 «Fun Gus»

KNARR CUP – Med 3 like båter tenker man lage en Knarr Cup.

Det er her ungdommen kommer inn i bildet.

Den nyeste båten vil Hallan stille til disposisjon for ungdommen som vokser seg ut av jollemiljøet, men som kvier seg med å være med i store havseilere.

– Interessen for trebåt må stimuleres, ellers blir det ingen som gidder å holde på med klassiske båter.

En Knarr på 31 fot er lettseilt, stabil og morsom å seile. Du sitter lavt og er i kontakt med elementene. Og den er trygg.

 
Mann i seilbåt

Knut Chr. Hallan ( 72 ) fra Son

 

“Jeg er ikke redd for konkurranse,
og sist år ble Ungdomslaget nr. 3
i sammendraget for ­sesongen”.

 

 

De seiler J70 og Sonar, men nå får de også sjansen til å seile treKnarr.

Soon Seilforening er kjent for sitt gode jollemiljø og allerede nå har det meldt seg ungdommer som er interessert.

Hvis de viser seriøs interesse, og blir med på å ta vare på båten, er jeg klar til å være med å lære opp.
Jeg har fått litt tid etter at Hallanderiet måtte legges ned, håper bare helsen holder.

Onsdagseilas

– Hvis jeg kan lykkes med å få ungdommen interessert i klassiske seilbåter, blir drømmen oppfylt. 

«Derfor oppfordrer jeg ungdom i Son til å utfordre bestefar Captain Knurr til å ta over rorpinnen.» sier en entusiastisk bestefar.

 

Anstein Spone er med på dugnaden på Octavia

 

Les også artikkelen
(fra Vestby Nytt nr.3 2020) 

Klassiske trebåter i Son.

 

Frivillig støtteabonnementTegn et Frivillig støtteabonnementBestem beløpet selv

Du har nå lest en artikkel fra en av våre magasiner! Vi publiserer stadig nye artikler og utvider innholdet her på våre nettsider, i tillegg til de flotte magasinene vi distribuerer. Hvis du liker det du ser og leser setter vi pris på om du kunne tenke deg å tegne et støtteabonnement. Dette kan du lese mer om ved i klikke på knappen under.

Vis mer om støtteabonnement