Frem fra glemselen

Av |30. mars, 2026|Kategorier: Påskemagasinet 2026|

Oscar Hærnes (86) ringte og spurte om det kunne være av interesse å sette på trykk et diplom som han fikk for 80 år siden. Det viste seg å være et spesielt diplom som han mottok for 80 år siden. Hver uke måtte han ta med 50 øre, som han fikk av sin mor til denne viktige saken. Det flotte diplomet er undertegnet/signert av Kong Olav. Pengene ble sendt til Nasjonalhjelpens fond til frihetskampens ofre.

Brillefin jubilant

Av |29. mars, 2026|Kategorier: Påskemagasinet|

I 55 år har Schau Optik gledet folk med godt syn og gode briller. Monica og Kristin Schau har for lengst overtatt forretningen fra sin far Kristian, som ble hentet til Drøbak av Odd Jahren som bygde sentrumsbygget i Wienerbrødskjæringa. Nå markeres 30 år på egne bein.

Hyggekveld på Vestby sykehjem

Av |27. mars, 2026|Kategorier: Påskemagasinet 2026|

Hver 14. dag arrangerer venneforeningen Gledessprederen hyggekveld for beboere og pårørende. Hyggekvelden består av store mengder kaker og kaffe samt konsert med en folkekjær duo og til slutt loddtrekning. Mona Hansen (sang) og Morten Larsen (sang og keyboard) utgjorde et orkester med mange valgmuligheter på instrumentet. Det var stinn brakke på Storstua med vel 50 personer.

Nytt liv i Storgata i Drøbak

Av |27. mars, 2026|Kategorier: Påskemagasinet 2026|

Lokalet som lenge sto tomt og litt glemt i Storgata i Drøbak, har fått nytt liv. Bak dørene i det tidligere banklokalet ligger nå VIBE Studio – et lyst og rolig boutique-studio for pilates, yoga og velvære, skapt av gründer Marte Getz Mørk.

Reidar Finsrud 80 år!

Av |26. mars, 2026|Kategorier: Påskemagasinet 2026|Stikkord: |

For en mann! For en kunstner, for er læremester! Hans elever, venner og familie er samstemte. Den 5. mars fylte Reidar Finsrud 80 år. Venner og elever gjorde stor stas på han med en overraskelsesfest i lokalene ved Torkildstranda. Her fikk han gode ord, sang, kake, musikalske innslag og malerier flere av hans elever hadde laget av jubilanten.

Om psykiatrisk behandling ikke hjelper – hva da? Noen tanker

Av |26. mars, 2026|Kategorier: Påskemagasinet 2026|Stikkord: |

Om psykiatrisk behandling ikke virker, defineres dette som om man er behandlingsresistent. Begrepet kobles til alvorlig depresjon, da vedkommende ikke responderer på at «normal» eller rett implementert behandling fører til forventet symptomreduksjon. Behandlingens primære mål er at den skal føre til remisjon. Det er ingen tvil om at alvorlig depresjon er noe av det verste man kan oppleve, og man må gjøre alt for å hjelpe. Det rapporteres at ca 30 % av pasientene med alvorlig depresjon ikke opplever bedring.

Kjære leser

Vi ønsker å oppfordre alle våre lesere til å bidra med et frivillig abonnement. Vestby Nytt og sesongmagasinene er kostbare å produsere og distribuere. Våre inntekter kommer 100% fra annonser og støtteabonnenter. Vi mottar ingen offentlig støtte av noen sort.

FRIVILLIG STØTTEABONNEMENT
KR. 250,- BRUK NETTBANK MED KONTONUMMER:
1644.06.96256
ELLER

Vipps logo hvit
Ditt frivillige abonnement til 134107.
Velg: «Kjøp og betal» i appen.
Gå til toppen