Mediasenteret sin logo

BAUHAUS: 10 år i Norge
VN0917

Publisert: 19.09.2017

Av Ronny Nermo


Jeg møter varehussjef for BAUHAUS Vestby Håkon Halland Pedersen, en ung driftig kar som har hatt stillingen i 2,5 år. Jeg viser ham reportasjen i fra Vestby Nytt nr 2/3 den 3. februar 2010. Da hadde de grunnsten-nedleggelse med byggetegninger, dagens avis og en hundrelapp i. Den 29. april 2010 åpnet varehuset dørene sine til stor jubel i kommunen vår.

Jeg får en rask innføring i at Mads Jørgensen er fortsatt adm. direktør for Norge og at de har en egen salgssjef for Norge ved navn Vidar Thorsvik. Selv om BAUHAUS har sitt utsprang ifra Danmark så driftes det i Norge med norske verdier og norsk kultur.

 

Store ekspansjonsplaner

Nå har de store ekspansjons-planer for Norge. De ønsker å finne flere sentralt beliggende tomter i Norge som er på mer enn 30 mål. Det kreves så stor tomt på grunn av det store vareutvalget. Tomten må ligge langs med en hovedvei på grunn av synlighet, og ha et stort kundegrunnlag i nærliggende område. Ønskelige steder/byer er Stavanger, Oslo eller Bergen. Det er utlovet en halv million kroner for den som tipser om en velegnet tomt for etableringen.

 

Størst vareutvalg i bransjen

Det som har vært utfordringen for oss her i Norge har vært at nordmenn må bli kjent med konseptet vårt. Varehusene til BAUHAUS har det største vareutvalget i byggevarebransjen, og begge varehusene har over 20.000 kvm salgsareal som er over 10 ganger større enn en gjennomsnittlig byggevare- butikk.

 

Vareutvalget og kundene

Vi har hagesenter, maskiner, belysning, interiør, tepper, bilder, jernvare, trelast, maling, peis, VVS, rør, kjøkken, garderobe, flis, dører, med mye mer… Til sammen har de 120.000 artikler. Til sammenligning har Maxbo ca. 10.000 og Coop OBS ca. 6.000 artikler.

Det ble sagt på pressekonferansen i 2010 at dere skulle tjene penger etter 3 års drift. Gikk det som forventet etter 3 år? Det kan varehussjefen bekrefte at det gjorde. Kundene er fordelt over ”et stort nærområde”. Vestbymarkedet er vårt absolutte nærmarked, og selvsagt svært viktig.

 

Spesielt gode tilbud

Vi sender to ganger i året ut spesielt gode tilbud til alle medlemskundene vi har med pluss card på sms og email. Vi justerer alle våre priser fort-løpende slik at vi til enhver tid har konkurransedyktige priser, slik at kundene kan være trygge på at vi alltid har de laveste prisene med prisløfte.

 

Mange små sesonger

Vi har mange små sesonger med hensyn på høst; som for eksempel eplemost og fruktpresser.  Og så utvider sesonger så godt vi kan. Hagemøblene kan vi selge hele året. Griller selger vi året rundt. Vi kan trygt si at nordmenn er glade i å grille...

Ingen formell utdannelse

Varehussjefen kommer i fra ICA systemet, hvor han jobbet i 10-11 år. Karrieren der begynte i kassen og endte opp som Regionssjef i halve Norge. Dette har han klart uten formell videreutdannelse og ved å ”gå gradene” og lære alle aspektene av en organisasjon.

 

Lederteamet

Når det gjelder BAUHAUS så har Håkon med seg 11 meget dyktige ledere i sitt lederteam. Flere av disse lederne har også jobbet seg ifra gulvet til lederstillinger. Lederteamet har bred erfaring både i fra bransjen og i fra andre bransjer. Når det gjelder ansatte så er det ca. 20 ansatte i fra Vestby som har vært med fra starten i 2007. På Liertoppen er det over 30 ansatte som er med på 10 års jubiléet.

 

Ansatte fra 26 nasjoner

Vi har ansatte fra ca. 26 nasjonaliteter: I fra Kina, Nederland, Irak, Island, Danmark, Sverige, Tyskland, Italia, Pakistan + ++ samlet som en stor gjeng med ansatte som spiller på samme lag. Vi har nesten bare heltidsansatte, dette fordi det er krevende jobber og man trenger tid for å opparbeide seg den høye fagkompetansen.

 

Sommeren er størst

Sesongmessig så er sommeren størst, da går omsetningen kraftig opp. Nå nærmer vi oss julesesongen og vi er faktisk størst på julebelysning i Norge. Dette er vi helt unike på i Norge! – Og om vinteren skal vi alle pusse opp inne.

– Da er det innevarene som selger best.

 

Nabotomten på 15  mål

ELKJØP eier fortsatt nabotomten på 15 mål. Vi ønsker dem selvsagt hjertelig velkommen hvis de skulle komme. ”Trafikk skaper trafikk” som Pedersen sier. Men, fortsatt får ikke ELKJØP komme på grunn av trafikkbelastningen i området. De samarbeider også med Norwegian Outlet (NO) om blant annet Thomastoget som går i mellom NO og BAUHAUS.  Med Eventyrfabrikken på Vestbysenteret kan det bli enda en stopp underveis. Til slutt  gratulerer vi alle ansatte i BAUHAUS lykke til med jubiléet, og ønsker dem lykke til videre.

 

Relaterte artikler Se Artikler for øvrige innlegg.


Kontakt oss

Ditt navn Dette feltet er påkrevet
Din e-post Dette feltet er påkrevet
Telefon
Henvendelsen gjelder? Dette feltet er påkrevet
Emne Dette feltet er påkrevet


Validering
Skriv tegnene du ser i bildet nedenfor



Validering er noe vi må benytte på alle åpne skjemaer på nett fordi det har blitt vanlig at spam roboter fyller ut skjemaer med søppel.