Mediasenteret sin logo
..

BØR JEG KJØPE ELBIL?
Vestby Nytt nr 0117

Publisert: 19.03.2017 Saken oppdatert: 21.03.2017

Av Hege Krogseth


Du trenger å bytte bil og stiller kanskje deg selv spørsmålet; er det greit å kjøpe elbil?

BØR JEG KJØPE ELBIL?

Er elbil trygg på lengre strekninger, får man fortsatt fordeler ved å kjøre den type bil, er den egentlig så miljøvennlig som man skal ha det til? Kommunikasjonsleder Petter Haugneland i interesseorganisasjonen Elbilforeningen gir gode råd og tips. Har du først bestemt deg for å kjøpe en elektrisk drevet bil, eller vurderer en såkalt hybrid som går på både strøm og tradisjonelt drivstoff, er det fortsatt mye å ta stilling til. I disse dager kan du også få tak i brukte elbiler. Et viktig tips er imidlertid å huske på at elbil-batteriene som har varierende levetid, er svært dyre i innkjøp.

Stadig flere bilfabrikanter tilbyr elbil. Det er stor forskjell mellom de beste og dårligste variantene.  Når du skal velge, er det viktigste spørsmålet hvor langt du skal kjøre med den. Bor du i byen og kun kjører korte turer, kan du spare en del penger på å velge en bil som har kortere rekkevidde. Hvor langt du kan kjøre på en fulladet bil avhenger av kjøremåte, vær- og kjøreforhold, samt om du bruker mye strøm i form av klimaanlegg og annen elektronikk i bilen. Det er viktig å sjekke hva slags ladeløsninger bilen har. Videre hva slags servicepriser tilbys hos forhandleren? En elektrisk motor er enklere konstruert enn en forbrenningsmotor, og service-utgiftene bør også være lavere. Batterigaranti på 5-10 år med en gradvis svekkelse i kapasiteten innenfor 20-30 i garantiperioden er blitt vanlig på de nye elbilene. Ekstrautstyr som varmepumpe, varme i frontrute og rattvarme være gull verdt for å spare strøm til framdrift. Sjekk mulighet for fjernstyring da mange nye elbiler er koblet til mobilnettet hvor du kan starte lading eller varmeapparatet fra en mobilapp. Sjekk alle elementene, og finn ut den totale kostnaden før du bestemmer deg.

Hybridbil

En hybridbil er en bil som bruker både forbrenningsmotor og elektrisk motor som kraftkilde. Forbrenningsmotoren er som regel en bensin- eller dieselmotor. Normalt veksler bilen på å benytte motorene som kraftkilde, motorene kan også kjøre samtidig dersom bilen trenger mye kraft. Vekslingen mellom motorene skjer normalt automatisk. Den elektriske motoren henter energi fra batterier som lades når forbrenningsmotoren i bilen går, når bilen bremser ned eller fra en generator (i serie-parallellhybrider). Når bilen kjører sakte framover, benyttes den elektriske motoren til framdrift dersom elektrisk energi er tilgjengelig. Under slike forhold har forbrenningsmotoren lav virkningsgrad. Når bilen står stille, stoppes forbrenningsmotoren helt dersom det ikke er behov for lading av batteriene. Hybridbiler kan deles inn i to grupper: En som kan lades med kabel og en som ikke kan.

Fordeler med elbil

Det etableres stadig nye ladestasjoner for elbiler, både i inn- og utland. F.eks. går BMW, Daimler, Ford og Volkswagen-gruppen - med Audi og Porsche på laget - sammen om å etablere 400 hurtigladestasjoner i Europa.

I Norge har man så langt hatt store fordeler ved å kjøre elektrisk. Gratis parkering og lov til å kjøre i kollektivfeltene har vært de store snakkisene. 21 norske byer har fortsatt p-fritak for elbil. Ifølge. Vestby har svært få avgiftsbelagte parkeringsplasser, og har dermed ingen spesielle ordninger for elbiler. 29 kommuner har innført full eller delvis betaling.

Elbilen, en miljøvinner

Diskusjonen går om hvor miljøvennlig elbiler egentlig er. Elbilene er noe mer forurensende enn andre biler under produksjonen, og når man vet at Norge har en kraftutveksling med Europa, kan man risikere at energien man får tilbake er skitten fordi den er produsert ved hjelp av kull. Imidlertid kan man som forbruker gjennom ordningen med opprinnelsesgarantier sikre seg at det produseres like mye kraft fra for eksempel vindkraft som det man selv bruker til å lade en elbil. Andelen fornybar kraft i Europa øker, og kraftsystemet skal være helt utslippsfritt i 2050.

Batteriene i en elbil er ment å vare i hele bilens levetid. Men selv etter dette vil det være en betydelig kapasitet igjen i batteriene, ifølge NAF. Slike batteripakker vil da kunne gjøre god nytte for seg i mange sammenhenger, f.eks. som back-up ved strømbrudd, som buffer i el-nettet ved store belastninger og til å lagre elektrisitet fra solceller og vind i perioder der produksjonen er høyere enn forbruket.

Totalt sett regnes elbilene som en miljøvinner: jo mer du kjører, og spesielt om strømmen du bruker er ren med ordningen om opprinnelsesgaranti.

Relaterte artikler Se Artikler for øvrige innlegg.


Kontakt oss

Ditt navn Dette feltet er påkrevet
Din e-post Dette feltet er påkrevet
Telefon
Henvendelsen gjelder? Dette feltet er påkrevet
Emne Dette feltet er påkrevet


Validering
Skriv tegnene du ser i bildet nedenfor



Validering er noe vi må benytte på alle åpne skjemaer på nett fordi det har blitt vanlig at spam roboter fyller ut skjemaer med søppel.